vanAtotZIE.reismee.nl

Hue & Hoi An, Vietnam

Na een overnachting in het saaie en totaal niet-Engelssprekende Hai Phong zijn we met de nachtbus naar Hue gereden.

In Huewerden we op het busstation afgezet. Gelukkig is de stad niet zo groot en waren we met een taxi (die we ons voor een keertje permiteerden) razendsnelin de hotelbuurt.Als je eenmaal tussen de verschillende hotels en hostelsbent belandt is het een koud kunstje om een kamer voor 10 dollar te bemachtigen.Vooral als ze naar je lopen te roepen. Ook nu weerkonden we crashen in een kamer met airco, bad, koelkast en tv. Degoedkope hostels zonder privacy komen vanzelf wel weer.Nog even genieten van de luxe nu het nog kan.

De eerste indruk van Hue was heel positief. Zeker naHai Phong. We zijn nu ook officieel de grens van het zuiden over en volgens velen is dit gebied eenveel vriendelijker dan het noorden. Het is in ieder geval een stuk minder opdringerig, de mensenlijken relaxter. Er waait hier zelfseen lekker briesje.

Nade lange busrit en koekjes als avondeten kondenwe weleen goede lunchgebruiken. Recht tegenover het hotel was eenrestaurant dat er goed uitzag en we bestelden hongerig een club sandwich en een cheeseburger (Joey droomde dehalve busritvan -de uiteindelijk niet aanwezige- McDonald's). Op het eerste gezicht zag de burger erverrukkelijk uit en vol verwachting beslotenwe 'mte delen.Na de eerste heerlijke hap, viel de tweede vies tegen. Nienkespuugdehem zo weer uit. Bleek er een worm in te zitten, die zich inmiddels een weg aan het banen was overhaar bord. Ranzig! De eerste vieze ervaring met eten was een feit. De rest van de dag was het moeilijk om hier overheen te komen. En dat terwijl de eerste indruk van Huezo goed was!

's Avonds hebben we het goed gemaakt. Met een pizza en een biertje op het terras van een -met oranje supporters gevuld- cafe Nederlandtegen Slowakijegekeken. Na de verwachte overwinning zijn we blijven hangen en raakten we aan de praat met een Amsterdams stel. Na een gezellige avond en heel wat bier leek het tijd om onszelf voor te stellen.. Bleek dat de jongen een bekende was van Nienke. De wereld is echt heel klein.

In Hanoi zaten we te twijfelen of we niet een motorbike wilden (over)kopen en hiermeeVietnam door wilden reizen. Het leek ons een supergaaf idee,maar uiteindelijkwogen de nadelenzwaarder dan de voordelen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we het idee overboord moeten gooien. In Hue hebben we er voor een prikkie een gehuurd en zijn er de hele dag mee op pad geweest. Het geeft echt een vrij gevoel als je eralleen met een kaart en een rugzakje op uittrekt.Het mooie was ook dat allesgesmeerd liep.We zijn op een prachtig strand geweest, hebben genoten van de leuke dorpjes die we onderweg tegenkwamen en als klap op de vuurpijlgleden we door de drukte van de spits op de terugweg. Dit is iets wat we zeker vaker gaan doen!

De volgende tussenstop was Hoi An, meteen met Unesco bestempelde oude binnenstad. Ook hier was de eerste prioriteit om een betaalbaarhotel te vinden (het liefst met zwembad, want die schijnen ze hier veel te hebben). En wie goed terecht wilt komen moet ook goed zoeken. Na bij zo'n 8 hotels te hebben geinformeerd, hadden we eindelijk bingo! Deze keer geen airco (misschien maar beter ook), maar wel een zwembad. :D

We hadden al het plan om hier maar kort te blijven en dat was uiteindelijk een goede keuze. Zeker vanwege het hotel. Onze kamer bleek namelijk vol te zitten met mieren.. Eerst denk je dat het wel meevalt, maar als je een slokje drinken wilt nemen en je glas zit vol met beestjes, dan weet je dat het tijd is om te verhuizen. De kamer die we hierna kregen was gelukkig bug-free.

De dag daarop hadden we totzes uur 's avonds de tijd om alles te zien en in ons op te nemen. Snel het hotel uit, spullen droppen en het stadje in. We hebben een leuke ochtend gehad. We hebben zelfs de tijd gepakt om langs de barbershop te gaan, zodat Joey eindelijk zijn baard kon laten trimmen. Voor 2 dollar is hij letterlijk van top tot teen onder handen genomen. Ze begonnen met het knippen (ja, met een schaar!) van zijn baard en na hem geinstalleerd te hebben in een ligstoel, zijnze (met zn tweeen)doorgegaan met het knippen van zijn nagels en teennagels. Ze hebben hem gemasseerd en hebben ook nog eens zijn haar gewassen!

Toen de slaapbus eenmaal kwam hadden we er een volle enbijzonderedag opzitten.

De afgelopen week was er een van veel reizen en een hoop verschillende activiteiten. In Nha Trang, onze volgende bestemming, blijven we een kleine week. Het heeft palmboom-stranden en er schijnt een goede atmosfeer te heersen. We hebben er zin in!

merel

Het klinkt allemaal fantastisch! Ik zou het er ook lekker van nemen nu jullie budget het nog toelaat, zwenbad, airco! Zo te lezen zijn jullie gezond bezig, burgers, pizza, bier haha! Joey heeft lekker genoten dus voor maar 2 euro, dat doen jullie goed! Plezier op de komende mooie plekjes! Xxx

niki

wat hebben jullie al veel gezien en meegemaakt! Wat ontzettend ranzig dat verhaal van die worm.....leuk om jullie verhalen te lezen, geniet ervan!!X

Helen en Erik

Hey Lieverds! Wat geweldig om te lezen allemaal. Maar wat goor zeg van die worm! Heel veel plezier! Dikke kus Helen en Erik

Bianca

Ouwes!! Wormen in eten, mieren in drinken...nice...:P. Wel echt chill dat jullie nog lekker in hotelletjes zitten :D, en dat die boswachtersbaard er af is. Op naar het Palmbomen strand!

xx

Markus

Still reading!! leuk hoor, mooie foto's, vanavond oranje kijken neem ik aan? Ik heb mijn Suarez shirt al aan onder '88.

Blijf genieten!!!

x

Nikki

Lieverdjes!!

klinkt top allemaal!! kijk altijd uit maar jullie leipe verhalen!!

Dikke zoen

Wilma & Michel

Natuurlijk hebben wij elkaar al gesproken en gezien via skype maar zo het verslag en de foto's te zien is het natuurlijk wel een ongelofelijke belevenis. Ik zou die wurmburger(de Wumby) maar niet meer nemen.
Veel plezier verder, kus, Pa & Ma X