vanAtotZIE.reismee.nl

Luang Prabang, Laos

Laos heeft ons betoverd! Het land is prachtig en puur. Overal waar je kijkt zijn groene en volbegroeide bergen. Langs en door de bergen heen ligt dan één weg (echt maar ééntje) die leidt naar een bepaalde stad. Daartussen ontelbare dorpjes, bestaande uit houten huisjes met voor de deur veel kleine kinderen en honden.

Luang Prabang is een typisch Frans-koloniaal stadje.Veel sierlijke huizen met kleurrijke tuinen en terrassen. En natuurlijk de kleine cafeetjes op de hoek.
De dagelijkse Night Market is wel typisch Laotiaans. Hele families zitten op kleedjes en proberen hun eigen gemaakte spulletje aan de toeristente slijten. We zagen zelf ook wat mooie dingen en hebben er weer wat handgemaakte souvenirs bij. :)

De Mekong rivier blijven we tegen komen. Deze enorm lange, vier landen doorkruizende rivier (hij loopt van China via Laos, Thailand en Cambodja door naar Vietnam) is ook hier in Laos heel belangrijk. Het was tijd voor een boottrip! Eén van de restauranteigenaren langs de Mekong had een boot en wilde ons wel meenemen. Na een korte onderhandeling over de prijs (uiteindelijk de helft van de prijs eraf en twee Lao bier erbij) stapten we de lange houten boot op. Er was plek voor 40 man, maar de enige inzittenden waren de kapitein, zijn drie kinderen en wij.
Het was echt genieten op de boot. Heerlijk alleen, genieten van het uitzicht en de natuur om je heen. De rivier is door de moesson extra breed en door al de meegevoerde modder, poepbruin.Toch zagen we langs de kant heel wat mensen baden en zwemmen. Eigenlijk wilden we dat ook wel! We vroegen aan de kapitein of het mocht, maar hij leek ons niet begrijpen. Na een korte tankstop op het water, stopte hij de boot in het midden van de rivier en vertelde ons dat we hier wel mochten zwemmen. Dat lieten we ons geen tweede keer zeggen en we trokken onze kleren uit. De kinderen stonden verbaasd toe te kijken hoe wij in ons ondergoed de Mekong insprongen. Het was geweldig!

De volgende dag zijn we heel vroeg opgestaan om de rijen monnikken te kunnen zien die hier om 6 uur door de straten lopen, en offers van de bevolking ontvangen. We dachten goed bezig te zijn door ook een bak met rijst en wat crackers te kopen om uit te delen.
Er waren ondanks het vroege tijdstip meer toeristen dan locals. Het meerendeel van de toeristen stond aan de andere kant van de straat alleen maar foto's te maken. Het leken wel paparazzi. Toch voelde het heel apart, toen we daar op een kleedje de monniken voor ons langs zagen schuifelen. Ze bleven ook maar komen en ons eten was dan ook snel op. Het was bijzonder, maar veel te toeristisch..

Na een paar uurtjes slaap zijn we maar weer eens tempels gaan bezoeken. Wederom de oudste van de stad en dat is eigenlijk nooit een teleurstelling. Sommige ruimtes zijn erg overweldigend. Helaas begon het ´s middag te regenen en hierdoor zagen we het bezoek aan ‘Wat Phousie' in het water vallen. Dit was eveneens het geval bij de geplande tocht naar een waterval, de volgende dag. Gelukkig zijn de mensen in Laos erg relaxed en was het, een uur voor aanvang, nog mogelijk de trip te verplaatsen naar de volgende dag.

De zonnegoden waren ons deze keer welgezind! In een minibusje, gevuld met een Brits koppel, twee Koreaanse meiden, en een spraakzame Italiaan van in de 50, reden we naar de waterval. Het was de grootste die we tot dan toe gezien hadden en was een flinke klim om van boven te bekijken. De weg naar boven was stijl en de uitgehakte klimgaten waren zo glibberig door de regen, dat je niets anders kon dan met bloten voeten door de blubber te strompelen. Zwetend en puffend kwamen we boven, maar het uitzicht was een kadootje. Zittend op het hek boven de afgrond voel je even een kriebel door je buik gaan als je naar beneden kijkt. Spannend en niet op camera te schieten zo mooi!!

Beneden hebben we een frisse duik genomen in een rustiger, lager gelegen deel van de waterval. Aan een boom, hangend over het water, hing een touw waar vanaf je in het ijskoude water kon springen. De stroming was hier net niet sterk genoeg om je verder naar beneden te sleuren, maar sterk genoeg om je je een tel af te laten vragen waar bodem en waar lucht was. Super spannend!

De waterval was een mooie afsluiter van ons verblijf in Luang Prabang. Onze volgende bestemming is ‘het backpackers walhalla', Vang Vieng. Er gaan mooie verhalen in de rondte over party's, buckets en tubing.. Een gekke boel dus! We zijn benieuwd...

James

nice nice!

Loes

Tja wat moet je nog zeggen. Elke keer weer mooi om te lezen en te zien.....;0)

siets

mooi hoor zussiej!!!

Bianca

En ik weet al hoe het afloopt....:P Haha!

Tot snel :D:D:D:!!!

xx

Ritchie

Blijft echt vet om jullie avonturen te lezen hoor hé! Hopelijk zijn de verhalen over party's op jullie volgende bestemming waar.
Misschien kun je woensdag op internet nog iets zien van Ajax, wordt een spannend potje!

Mzls

Robbert & Roxanne

wat een leven, wat een avontuur.......!!!

Joey

Bedankt voor de leuke reacties weer!
Ik kan vast verklappen dat de verhalen waar zijn.. :P

En morgen via een stream proberen Ajax te kijken, ja. Het zal nu toch wel lukken!?!

Groetjes

Wilma & Michel

Ja jullie maken wat mee daar, ik zou toch maar oppassen met dat zwemmen. We hebben jullie gelukkig weer gezien en gesproken via Skype, dat is en blijft toch wel uniek zover in de wereld. De natuur hier is natuurlijk niet met daar te vergelijken en nu nog een stukje minder want de Kastanjeboom van Anna Frank bij het Achterhuis is omgevallen, ja hier gebeurt ook nog wel eens wat. Nou veel plezier op de volgende(party) bestemming, duimen voor Ajax (Aisattie naar Vitesse) en doe voorzichtig. XXX

Don

Het blijft super om jullie reis zo te kunnen volgen. De verhalen en foto's zijn schitterend, ben echt jaloers als ik nu naar ons herfstweer kijk. Geniet lekker van elk moment, groetjes uncle Don