vanAtotZIE.reismee.nl

Cairo, Egypte

Op de dag dat Shanna en Bio terug naar Amsterdam vertrokken, en Joey richting Sharjah, vloog ik met Gulf Air naar Cairo. Ik stond om half 4 's nachts op Gandhi Airport en 3.5 uur later op het vliegveld van Bahrein, waar ik 2 uur moest wachten op mijn volgende vlucht van 4,5 uur naar Egypte. Wat was ik moe! Gelukkig stond er een chauffeur van het hostel dat ik geboekt had op me te wachten en kon ik in mijn zombie status bij hem instappen.

De moeheid was tijdelijk verdwenen toen we van het vliegveld naar downtown Cairo reden. Overal stonden prachtige moskeeën en het uitzicht was zo anders dan ik tot nu toe had gezien, dat ik helemaal hyper tegen de arme chauffeur aan het kletsen was.
In het hostel aangekomen, dat op 5 hoog in hartje Cairo ligt, ging alles soepeltjes. Binnen een half uur lag ik in bed voor een klein tukje van 2 uurtjes.. Ik viel om half 2 ´s middags in slaap, sliep door m´n wekker heen die op 4 uur stond en werd de volgende dag om half 9 ´s morgens wakker! Haha.

De volgende ochtend besloot ik het rustig aan te doen. Bij het ontbijt ontmoette ik allemaal interessante en gezellige mensen. Met deze mensen heb ik de 2 dagen alleen in een rumoerige stad, als een eitje ervaren. Ik werd door Mark de Zuid-Afrikaan op sleeptouw genomen voor iets te eten en een supermarkt (alles om de hoek). En in de vooravond ging hij opeens allemaal trucjes uitvoeren met een Diabolo, wat balletjes en een ballon. Bleek dat hij clown was van beroep, hoe leuk!
Die avond ging ik met 2 Belgische meiden wat drinken en een shisha roken. En op dag 2 ben ik met een gezinnetje uit Australie naar een Bazaar geweest. Ik heb veel vrienden gemaakt en me ondertussen prima vermaakt. Maar ik was toch wel heel blij toen ik Joey van het vliegveld kon halen!

Eindelijk was het tijd om samen Cairo te verkennen. Op dag 1 hebben we het Egyptisch Museum bezocht. Hierbij moesten we over het plein dat de laatste maanden zoveel in het nieuws is geweest; ‘Tahrir Square'. Er is voor ons weinig te merken van de gebeurtenissen die zich hier hebben afgespeeld. Het plein, waarvan Joey eerst niet geloofde dat het echt het plein was van het nieuws, zoveel minder indrukwekkend en zo normaal ziet het er nu uit. Er zijn misschien meer militairen op straat nu, maar niet meer dan in een gemiddeld Aziatisch land.

In het Egyptisch museum hebben we 2,5 uur rondgedwaald. Er is zoveel te zien. Het jammere hiervan is dat alles schots en scheef door elkaar is gezet omdat er gewoon te weinig ruimte is om alles mooi uit te stallen. Wat als concequentie heeft dat de beveiliging ook niet op en top is binnen (buiten nu wel), en dat er tot mijn ongenoegen gekrast en getekend is op sommige stokoude pronkstukken!
Het indrukwekkendst waren de prachtige stukken die in de tombe van Toetanchamon zijn gevonden en natuurlijk de mummie-kamers. De eerste omdat het ware kunststukken zijn, zelfs als iemand ze in heden tijd ontworpen zou hebben, en deze zijn ruim 4000 jaar oud! De tweede omdat de de lichamen zo goed bewaard zijn gebleven door het mummifiseren, dat hun gelaadstrekken en ook hun haren nog intact zijn. Bijzonder.

De volgende dag was het tijd voor de Pyramides van Gizeh, de enige bestaande van de 7 oude Wereld Wonderen! Giza is inmiddels een deel van de stad Cairo geworden, door uitbreiding. Dat betekende dat we i.p.v. een dure tour erheen ook gewoon een lokale bus konden pakken, die ons bijna voor de deur afzette. Eenmaal binnen probeerde elke Egyptenaar die ons in vizier kreeg ons geld af te troggelen. Kamelenrijders, ruiters, verkopers, mensen die er werkten en zelfs de bewakers. Deze laatste vertelden je dat ze een oogje dicht zouden knijpen, stimuleerden je eigenlijk om iets te doen wat niet mag (klimmen op de pyramides, foto's maken in de tombes) en vroegen dan ‘Bakshees' (fooitjes) voor de bewezen dienst!
De pyramides waren indrukwekkend en mede door de prachtige blauwe lucht hebben we de mooiste foto's kunnen maken. Onvoorstelbaar dat deze gebouwen zo oud zijn! En dat de mensen in die tijd zoiets konden creeëren uit steen. Een kamelen rit door de woenstijn naar de even indrukwekkende sfinx, maakte het bezoek compleet (we konden het toch niet laten).

Onze laatste sightseeing dag hebben we besteed aan een bezoek aan de Koptische (Christelijke) buurt van Cairo. Hier bezochten we de mooie Hanging Church. Waar ik weinig meer van weet dan dat hij in de 17de eeuw is gebouwd en een schitterend interieur heeft. We hebben hier in de buurt nog een thee gedronken en hebben wat rondgewandeld. Het gebied is afgezet door politie, er rijden nu dus geen auto's, wat alles een extra serene sfeer geeft.

Vanaf de koptische buurt hebben we een taxi gepakt naar de oude Citadel. Gelegen op een hoge berg kijkt de Citadel aan alle kanten neer op de stad eronder. Binnen de hoge muren van deze vesting hebben we wat rondgewandeld en zijn toen hetMilitary Museum ingelopen. Het gebouw was vroeger een paleis en het was daardoor een mooi bezoek. De legerattributen die de Egyptenaren door de eeuwen heen hebben gebruikt, konden ons nou niet echt warm maken, dus zijn we er snel doorheen gelopen.
Vervolgens was de Moskee aan de buurt. Het hoogste gebouw van allemaal en daardoor ook degene met het mooiste uitzicht. Het enorme gebouw is van binnen één hele grote kamer, met prachtige plafonds. Jammer genoeg hadden we niet genoeg ruimte op onze camera om veel kiekjes te schieten, maar we zouden ook niet weten waar we moesten beginnen, zo mooi was het. Na de ‘oh's en ah's' nog even genieten van het uitzicht over Cairo (we konden ook de pyramides zien aan de andere kant van de stad!) en we waren klaar om terug te gaan naar het hostel. Met een broodje shoarma keken we terug op een wederom geslaagde week.

En toen was het tijd om verder te gaan. Om 6 uur 's ochtends ging de wekker en maakten we ons klaar om met de metro naar het treinstation te gaan. We hadden ons Cairo avontuur goed en veilig afgerond en nu was het tijd voor Luxor.

Reacties

Reacties

niki faber

hoi nienke, hoorde gisteren dat je volgende week vrijdag weer thuis komt!! Hartstikke leuk en ik ben benieuwd naar al je verhalen, zal wel wennen zijn voor je.....geniet van je laatste week!X

rox

oooh mooi verhaal weer.. k ga snel de foto's bekijken :) geniet van alle luxe en tot snel (jippiej!!!) xxxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!