vanAtotZIE.reismee.nl

Vang Vieng, Laos

Wij zijn fan van Vang Vieng!

We zijn hier een kleine twee weken geleden aangekomen en hebben ons in al die dagen geen moment verveeld. Het leven hier bestaat uit relaxen, feesten en ondertussen genieten van de prachtige omgeving.

Door een tip van twee medereizigers kwamen we uit in een bungalow een paar minuten verwijderd van het centrum. Het was een klein paradijsje. Een bungalow met terras en een geweldig uitzicht op de prachtige luchten en bergen die ons omringen. Jammer genoeg hebben we ons paleisje eerder moeten verdragen doordat de bedden bestonden uit ijzeren staven die zich 's nachts in onze ruggen boorden. Gelukkig vonden we gauw een hele fijne kamer vlak boven de gezelligheid in het centrum.

De verhalen over Vang Vieng die we de afgelopen maanden telkens te horen kregen zijn allemaal waar! Het dorpje wordt overspoeld door jonge backpackers die hier even ontsnappen van het serieuze reizen. Je kan hier feesten, chillen, comedyseries kijken, westers eten, en niet te vergeten: ‘Tubing'.

Elke middag vertrekken er jongeren op weg naar een winkeltje, gerund door het Ministerie van Toerisme, om daar een tube op te halen. De tube is niet meer dan een binnenband van een tractor, maar spring erin op een stromende rivier met daaromheen gezellige barretjes en je hebt een geweldige dag!

Door een túk túk werden we 3 kilometer bergopwaarts van Vang Vieng bij de Nam Song rivier gedropt. Bij aankomst aan de rivier is er meteen een mogelijkheid om los te gaan: De eerste bar is in zicht. Wij besluiten in onze banden te stappen en ons door de stroming naar de volgende bar te laten voeren. De housemuziek pompt uit de speakers en voor we het weten wordt er een reddingsband naar ons uitgegooid. Geen zorgen, we worden aan de kant getrokken om ons bij de feestende mensen te kunnen voegen.

Het is hier waanzinnig. Er is drank in overvloed. Ze hebben bier, gratis shooters en buckets met een mixdrankje naar keuze (vooral de Lao Lao whiskey bucket is dodelijk). Er zijn kabelbanen en swings waar de waaghalsen zich sierlijk en soms dronken, onhandig en vooral pijnlijk vanaf laten vallen. We hebben het heerlijk naar ons zin en gaan we per tube van bar naar bar. Hoe verder, hoe gekker het werd. Bij de vierde bar, waar Joey aan het moddervolleyballen was, kwam voor ons het einde in zicht. Desalnietemin was de ervaring super!

Het bijkomen van de geweldige dag tuben nam zo'n vijf dagen in beslag. Waarin we samen met de andere brakke mensen, onder het genot van een tuna of chicken baguette, in de ligbanken van één van de vele eetcafés naar afleveringen van Friends, Family Guy en films hebben gekeken. Dit plaatsje is ervoor gemaakt om te relaxen. En af en toe een heerlijke hamburger met patat om het af te leren.

De dagen gingen snel voorbij, maar na een tijdje begon het toch weer te kriebelen en besloten we te gaan kajakken en twee grotten te gaan bekijken.
Het weer wisselt zich af en er zijn dagen dat de zon brandend aan de hemel staat en dat het lijkt of iedereen zich zo stil mogelijk houdt om niet in zweten uit te barsten. Andere dagen, zoals de dag dat wij gingen kajakken, regent het de hele dag..
Na een kajakstukje van 5 minuten meerden we alweer aan om de eerste grot te gaan bekijken. Deze heette niet voor niets de ‘Water Cave', want deze stond vol met water. Met een tube (ze gebruiken ze hier voor alles) onder onze kont werden we de grot in geleid. Het water stond op zijn hoogst en we hebben ons in allerlei bochten moeten wringen om er met of zonder band, in en uit te kunnen klauteren. De grot zag er leuk uit met een gevarieerde collectie stalachmieten en -tieten, maar door al het gekruip door de modder en het contstante gebuk waren we meer gehaaid op de weg naar buiten.
De rest van de dag bestond uit het bezoeken van de kleine ‘Elephant Cave' en na een drie uur durende kajaktocht door de regen mochten we ons nog even bij de tubende feestgangers voegen , die toen we er aankwamen allemaal droog in de stad bleken te zijn gebleven. Na ons even op te hebben gewarmd bij een kampvuurtje vertrokken we naar Vang Vieng. Waar we moe en doorweekt, maar bevredigd aankwamen.

In de dagen daarna hebben we nog een fietstocht ondernomen, die ook weer gedeeltelijk in het water viel. En we hebben ons op een zonnige dag nog een keer aan het tuben gewaagd. Deze keer hebben we het volgehouden tot het einde.

Vang Vieng is de meest relaxte plaats waar we ooit geweest zijn. De mensen zijn hier vriendelijk, de meeste backpackers zo mogelijk nog vriendelijker. We konden hier naar hartelust onze favoriete series en films bekijken en het westerse eten was in overvloed. Niet te geloven dat deze plaats zich dan ook nog eens in een geweldige omgeving bevindt.

Het is nu tijd om onze tas in te pakken, onze reismentaliteit weer in onze hoofden te prenten en op weg te gaan naar Vientiane, de hoofdstad van Laos.

Marcel

Hee Dame en Heer,

Supervet! beetje feesten is ook goed op zijn tijd. Nu weer heerlijk genieten van mooi Azie. Hopen op mooi weer, leuke mensen en mooie plekken!

Robbert & Roxanne

Klinkt allemaal errug relaxed, maar dat mag ook wel toch?! In ieder geval wel een grappig verhaal om zo te lezen, we zijn benieuwd naar de foto's en dan vooral van het moddervolleybal?!?! :) Nu maar weer afwachten tot het volgende avontuur, maar heb zo het vermoeden dat dat niet al te lang op zich laat wachten.... Veel plezier weer!! xxxx

Loes

Klinkt wel supergaaf, per tube de barren af en langzaam vollopen;0). Heerlijk toch even 2 weken relaxen en 'bijtanken'.
Ben weer benieuwd naar het volgende verhaal. Kus