vanAtotZIE.reismee.nl

Kuala Lumpur & Melaka, Maleisie

Wat een hitte! Na het koele bergklimaat is het in Kuala Lumpur, mede omdat het al dagen niet geregend heeft, ontzettend heet! Na een uitzicht van prachtige bergen, zien we bij aankomst in de stad meteen de hoge sky-scrapers. Een wereld van verschil natuurlijk.

In ons guesthouse vallen we met onze neuzen in de boter, een vriend van de eigenaar (die 7 jaar als gids heeft gewerkt in KL) is er. Hij schrijft ons in, pakt een kaart van de stad en begint ons precies uit te leggen wat we moeten zien, waar het is en hoe we er moeten komen. Geweldig, want we hebben maar anderhalve dag en willen zoveel mogelijk zien. We pakken de kaart en kunnen eigenlijk meteen de deur uit om de stad te gaan verkennen.

Op aanraden van de man, pakken we de trein naar de Batu Caves. In een berg net buiten de stad, bevindt zich een Hindoe tempel in grotten die meer dan 400 miljoen oud zijn! Voor de berg staat een reusachtig gouden beeld en aan de voet van het beeld begint de trap die je na 272 treden, eenmaal boven, doet snakken naar adem. In de indrukwekkende grotten, werd de aandacht verdeeld tussen de grotten, de hindoe altaren en de rovende aapjes die zich daar erg thuis voelen.

In de trein onderweg naar Chinatown besluiten we nog wat bezienswaardigheden af te gaan. Het oudste gedeelte van de stad is aan de beurt. We lopen langsde Central Market (een groot overdekt winkelgebeuren met veel handgemaakte en traditionele snuisterijen), over het Independance (Merdeka) Square en langs het National History Museum. We eindigden het rondje met een moskee (Masjid Jamek), die jammer genoeg bij aankomst al dicht bleek te zijn, maar waar we natuurlijk wel stiekem wat foto´s van hebben genomen.

Na een goede nacht slapen in ons gezellige hostel, pakken we de volgende dag de metro naarde Petronas towers. Tot 2004 waren dit de hoogste torens van de wereld. Erg indrukwekkend. Na wat mooie foto´s hebben we de stad door gelopen, waarbij we over Times Square en The Golden Triangle (Dit gebied is gevuld metsuper- en megastores) liepen. We hebben die dag weer behoorlijk wat kilometers gelopen en besloten op de terugweg de Sky train te pakken. Inmiddels hebben we alle vervoersmogelijkheden die de stad te bieden heeft gebruikt. Erg voldaan waren we, natwee volle dagen sightseeen. Alles wat we wilden zien, hebben we gezien.

Het was tijd om door te gaan. Voor we met de boot naar Indonesie vertrokken, bezochten we de toeristische havenstad Melaka. Deze stad staat sinds kort op de Unesco werelderfgoedlijst en dat is goed te zien aan alle bezoekers die het stadje aandoen. Via het vorige guesthouse vinden we een fijn plekje om te slapen. Wederom in een straat in China town. Het ligt vlak naast Jonkerstreet en de Heerenstreet. Nederlandse invloeden alom hier. We bezoeken de St. Paul (us) kerk. Dit kerkje is 112 jaar lang in handen geweest van de Nederlandse handelvaarders die de macht hadden in Melaka van 1641 tot de Britten het overnamen in 1795. Geweldig om te zien voor ons, een stukje eigen geschiedenis.. een stukje thuis. In het kerkje staan een twintigtal grafstenen van de Nederlandse koopmannen, zeevaarders en hun vrouwen, waarvoor wij natuurlijk met verschillende Aziaten op de foto moesten (Alseen het durft te vragen, volgt de rest).

Onze tweede en laatste dag in Melaka lopen we naar de Jetty. De boot die we de volgende dag zullen nemen om de oversteek te maken naar Indonesie (We zijn Maleisie ingekomen met de boot en zullen het land ook weer zo verlaten :) ). Na de informatie te hebben verzameld die we nodig hadden besloten we onze laatste dag in Maleisie af te sluiten met een religieus bezoekje. Maleisie is een zeer multicultureel land, met die multiculturele samenleving komen veel verschillende religies. Je ziet hier daardoor ook veel moskees, hindoe tempels en chinese tempels vlak naast elkaar. Erg harmonieus en apart om te zien. Na het bezoek is Nienke met een stel Nederlanders naar de film 'Eat, Pray, Love' geweest. Na afloop van de film sloot Joey zich daarbij aan om gezamenlijk ergens iets te gaan eten. Hiermee kwam aan ons avontuur in Maleisie ten einde. En wat hebben we weer genoten!

De komende 7 weken zijn we op Indonesie. Een land waar we veel positieve verhalen over gehoord hebben van medereizigers en waar we dan ook heel erg veel zin in hebben. We beginnen op Sumatra en reizen danoostwaards, misschien zelfs tot Komodo eiland!..

Wilma & Michel

Jullie reis blijft ook voor ons een belevenis, geniet er van en veel plezier met de komst van Markus, wij zullen hem de gevraagde spulletjes meegeven. Veel plezier samen, groetjes XXX

David

Vandaag als heerlijke ontspanning jullie laatste twee verhalen gelezen. Nu maar weer aan de scriptie.. Heel veel plezier en veel moois toegewenst in Indonesie, Noortje zegt dat het prachtig is!

xxx