vanAtotZIE.reismee.nl

Sumatra, Indonesie

Vanaf Maleisie namen we als enige westerlingen de ferry naar Indonesie. Na een boottocht van twee uur kwamen we aan in havenstad Dumai, waar je overlopen wordt door de kruiers die als bijen op een pot met honing afduiken.

Voordat we Indonesie officieel in konden, moesten we eerst een visum kopen bij een lief duanevrouwtje. Nog voor we buiten zijn worden we door een man met een geel hesje aangesproken en voor we het wisten zaten we in een busje op weg naar een ticketshop. Daar werd ons verteld dat we 3 uur op een minibus moesten wachten, die ons in 8 uur naar het mid-westen van Sumatra zou brengen. Het werd uiteindelijk een rit van 12 uur.. Om 4 uur 's nachts kwamen we aan in Bukittinggi, waar geen hond meer op straat was en alle hotels potdicht zaten. Na veel gebonk op de deuren deed er gelukkig iemand open.

De volgende dag wilden we het nachtelijke avontuurtje snel vergeten en zijn het kleine stadje Bukittinggi gaan verkennen. Er zou een oud-Hollands fort staan, genaamd Fort de Cock. Maar eenmaal bovenaan de heuvel was er niet meer te zien dan een vijftal kanonnen en een lelijk geplaatst gebouwtje, met kunsstof onderdelen (hoe oud zal die zijn??).
Dan maar via de brug, met mooi uitzicht over de stad, naar de markt om één van onze rugzakken te laten repareren. Al snel werden we aangesproken door een groepje studenten die ons de weg wilden wijzen. En terwijl een mannetje achter een naaimachine zich op de ritssluiting stortte, namen de meiden een interview bij Nienke af.

Na het gekke interview leek het hen leuk om ons verder de stad rond te leiden. Dat leek ons ook wel wat, is weer eens wat anders! Ze gaven ook elke keer aan wanneer er een mooi foto-momentje was. Zoals bij de kloktoren (geschonken door onze koningin) met vier Romeinse streepjes bij de 4.. Foutje van de architect. Het hoogtepunt was bij de Panorama View, waar een adembenemend uitzicht over een vallei te zien is. Daar raakten we aan de praat met een lokale man, die ons een heleboel vertelde over de natuur, economie en het toerisme op Sumatra. Na het gezellige gesprek, een groot bord nasi goring onder het genot van het prachtige uitzicht, bezochten we nog een tunnelsysteem die de Japanners tijdens WOII gebruikt hadden. Al met al een zeer verassend en informatief dagje.

De volgende bestemming op Sumatra was Lake Maninjau. De rit erheen, over een bergweggetje met precies 44 bochten (er staat bij elke bocht een nummer),was al de moeite waard! Met elke bocht kwamen we dichterbij het meer. In de laatste paar bochten zagen we het hele meer, het was zo mooi; een zilverkleurig wateroppervlak gelegen in een valei en omringt door prachtige bergen en rijstvelden.

Het dorp Maninjau stelt niet zoveel voor. Toeristen zijn ze hier duidelijk niet gewend want het staarniveau is héél hoog. En hier bleef het niet bij. Tijdens onze wandeling langs het meer toeterden de mensen non-stop en werden we constant toegeroepen met ‘hello mister' (Zowel voor man als vrouw. Vaak de enige Engelse woorden die ze kennen). In het begin was het best grappig allemaal, maar na 50 keer (geen geintje) begon het steeds meer te irriteren. Ze werden zelfs nog handtastelijk ook!..
Terug in ons hotel maar even tot rust komen op het terras met uitzicht op het meer en een dobbertje op een tube. Een gado gado tijdens zonsondergang maakte het af.

De reis vervolgde zich naar de westkust van Sumatra. En omdat de minibusjes een beetje tegenvielen dachten we er goed aan te doen om met de lokale bus te gaan. Eerst opgepropt met een ‘opelet' (een minibus in de volle betekenis van de woorden mini en bus..) naar het volgende dorp. Waar we de lokale bus naar Padang zouden nemen. Met de backpacks op het dak reden we in slakkegangetje van dorp naar dorp. De bus werd ook steeds voller en we hadden weer veel bekijks. Op het eind zaten er dubbel zoveel mensen in als dat er plek was. Best grappig, maar ook heel warm.

Via Padang namen we verschillende opelets om bij het strand van Pantai Bungus te komen. Het was inmiddels alweer avond geworden, maar het deerde niet. We werden verwelkomt door een oranje-rode zonsondergang.
We hadden hier onze eigen bungalow aan het strand, dus de volgende ochtend hoefden we alleen maar de deur uit te lopen en we stonden al met de voetjes in het water! Het was zeer rustgevend om met een boekje tussen de palmbomen te kijken naar de vissers die op speciale wijze hun netten aan het binnen halen waren (met een touw om de middel liepen ze stapvoets het strand op, om 2 uur later de vangst te kunnen verdelen).
Een nieuw fenomeen voor ons was de baan van de zon. Omdat we net onder de evenaar zaten zakte de zon niet van links naar rechts. Nee, hier begon hij rechtboven ons en daalde in een rechte lijn langzaam naar beneden. Héél apart.

Het einde van Sumatra was in zicht. Maar niet voordat we het stadje Padang met haar Hollandse invloeden (zoals de Padangsche Spaarbank) en het strand van Air Manis gezien hadden. Op deze laatste bestemming hebben we voor het eerst gesurft! Met de hulp van twee dudes die ons les gaven, lukte het ons na veel vallen en opstaan om te blijven staan J Het is wel zwaar zeg! Vol blauwe plekken en doodmoe na het dagje surfen, vielen we die nacht voldaan in slaap.

De volgende dag begon de stress weer. Na dagen gezocht te hebben, en een gecancelede vlucht, lukte het ons pas die ochtend om een vlucht (Joey's eerste deze reis) naar Jakarta te nemen. Op dit moment zijn we in de regenachtige hoofdstad, waar ‘hectiek' het trefwoord is.
Vanavond gaan we ons vriendje Markus van het vliegveld halen!! Echt superleuk om weer iemand van thuis in levende lijve te zien. :)

marja

Hoi jongens tot wanneer blijven jullie in jakarta Benjamin is de vierde 10dagen in jakarta voor zijn werk .
Als jullie er nog zijn kan hij wat meenemen voor jullie>
Veel plezier en blijf jullie volgen .
liefs Marja

Peter

Hai Joey en Nienke, even een kort berichtje uit Amstelveen, ik vind het indrukwekkend om te lezen wat jullie allemaal doen en meemaken.
Het is bij jullie uiteraard nog heerlijk weer, hier in Nederland komt de temperatuur nog maar met moeite boven de 10 graden.
Het was met Ajax dit weekend wat minder Joey, 2-2 tegen Excelcior maar gelukkig nog een punt.
In Rotterdam is een grote KPN storing geweest daar is het netnummer veranderd van 010 naar 10-0.
Psv was een maatje te groot voor die club uit Rotterdam.

Nou jongens ik ga weer even verder blijf goed gezond en heel veel plezier nog en ik schrijf nog wel eens wat.

Groetjes Peter Ravensbergen

Joey

Hey Marja! We vertrekken vandaag alweer uit Jakarta. De stad is vooral een werk-stad met veel hoge gebouwen en weinig sights.. Het uitgaansleven is wel goed hier, dus denk dat Benjamin zich wel gaat vermaken! :) We blijven wel nog 10 dagen op Java, dus mocht hij een dagtripje buiten de stad doen, dan kunnen we misschie alsnog meeten!

Hai Peter, leuk om een berichtje te ontvangen. Het nieuws over de 10-0 is hier ook met verbazing ontvangen. Ajax mag vanavond weer wat rechtzetten!

Groetjes!!

Wilma & Michel

Hey daar, een mooie maar moeilijke reis lijkt ons. Zeker al het natuurgeweld wat er is en nog aan komt, kijk uit waar je nog naar toe wilt gaan en wijzig anders tijdig je schema, maar we nemen aan dat jullie zelf wel zo slim zijn om het niet op te zoeken. Wij hopen dat Markus goed aankomt en dat jullie samen een leuke tijd zullen hebben. Nogmaals pas op, veel liefs XXX

Harry & Marijke

Gaar het goed daar allemaal kijk uit he dat jullie niet te dicht bij die vulkaan komen.
Waar gaan jullie nu heen hou ons een beetje op de hoogte waar jullie zitten ivm die vulkaan.
Horen jullie er wat over daar.

kussen ons.

marja

Hoi Joey en Nienke
benjamin vliegt iets later volgende week zondag via dubai en dan transfer naar International airport jakarta maandagochtend om zeven uur land hij in jakarta .
Hij gaat ook werken op international airport hij is alleen en mochten jullie nog in de buurt zijn dan kan ik zijn telefoonnummer mailen .
Jongens geniet ze en doe voorzichtig zeg ik ook altijd tegen benjamin als hij zo ver weg van huis isxxxxxxxMarja