vanAtotZIE.reismee.nl

Lombok, Indonesie

Na het paradijs van de Gili's is het moeilijk om deze schoonheid te overtreffen. Maar niet onmogelijk!

Voor vertrek van Gili Trawangan lieten we de toeristenboot links liggen en stapten we als enige westerlingen de boot voor locals op. Deze was met ruim 35 man propvol. We voelden ons best een beetje bezwaard toen we met onze grote backpacks 4 plekken in beslag namen.

Een half uurtje later arriveerden we in de haven van Lombok. De chauffeurs doken natuurlijk gelijk bovenop ons. We hadden immers geen retourticket.. Voor we Gili verlieten, hadden we besproken dat onze vervolglocatie van de beste aanbieding af zou hangen. Dus het spel kon beginnen!

De opties waren goedkoop terug naar Bali (nog te vroeg voor), naar Mataram (te duur), of makkelijk naar Senggigi (dichtbij de haven). Een 3-daagse trip naar vulkaan Rinjani was ook een serieuze optie, maar vanwege de constante storm rond de top geen aantrekkelijke. Of voor een mooi prijsje naar de zonnige zuidkust van Lombok.
Je voelt hem aankomen; het werd de laatste. We moesten wel beloven niks tegen de medereizigers te zeggen over de prijs. Later bleek dat zij meer dan het dubbele hadden betaald bij een touringbureau op de Gili's. Hebben wij weer goed gedaan dus. :D

Drie uur later werden we door het minibusje gedropt in Kuta, Lombok (niet te verwarren met Kuta, Bali). Het dorp stelde niet veel voor. Enkel wat warungs (winkeltjes) en eettentjes. En hotels natuurlijk. Deze zijn een aantal jaar geleden neergezet om hier een kopie van de partybroer uit Bali te maken, maar de toeristenmassa laat het vooralsnog links liggen. Het ligt niet op de route. Erg jammer, maar niet heus! ;)

De omgeving is geweldig. Met de motorbike zijn we het bergachtige gebied gaan verkennen en reden we van prachtplek naar prachtplek. Dachten we op de Gili's mooie witte stranden gezien te hebben, hier kwamen we terecht in een baai met felblauw water en een melkwit strand. En bijna geen mensen! Dat maakt het nog net iets mooier.

Na een paar uur acteren voor een Bounty-reclame stapten we de motorbike weer op en reden we door de bergen naar het volgende plekje, surfspot Mawi. Tussendoor bij een warung de tank bijvullen met een litertje benzine en gaan met die pisang!
Vaak is de road trip nog het meest indrukwekkend. Je kom langs primitieve dorpjes, ziet veel kamikaze kippen voor je wielen duiken en je rijdt langs adembenemende uitzichten.

Onze laatste bestemming op Lombok was Mataram. Eigenlijk een heel normale en ietswat saaie stad, maar dat is helemaal niet erg. Integendeel zelfs. Even geen boten, busjes of verkopende kinderen die je blijven achtervolgen (jaja, we weten het, waar zeuren we over ;) ) Voor we het noorden van Bali gaan verkennen eerst even genieten van de luxe die hier tot onze beschikking staat. Er is een shoppingmall met een McD en KFC met wifi en we hebben een hotelkamer met HBO tv-kanaal voor weinig. Vier dagen zondag, heerlijk!

En natuurlijk hebben we ook een beetje cultuur gesnoven. Er is hier welgeteld één tempel (de oudste van Lombok) en het Water Paleis (waar vroeger bloederige veldslagen plaatsvonden tussen de Indonesiers en de Hollanders). De tempel is niet al te groot, maar wel mooi. Er liep ook een vrouw in klederdracht rond. Het leek net alsof we terug in de tijd waren.
Het landgoed van het paleis wordt meer gebruikt als stadspark, waar mensen vissen en bijeenkomen. Over de geschiedenis is, los van wat kanonnen, weinig te zien.

Morgen nemen we de bemo naar Lembar, waar we de 4 uur durende ferry terug naar Bali opstappen. We hebben nog 3 weken om de rest van Bali te zien. En om onze laatste week ‘vakantie' te vieren op Kuta Beach, voordat we via Singapore aan het werk gaan in Nepal.

PS: Het nieuws kan bevestigd worden: Bianca & Shanna komen naar India toe!!

Wilma & Michel

Ja wie wil dat niet, genieten op een Bounty eiland, bij ons gaat komende week de winter beginnen. maar zoals jullie al aangaven is ons land met zijn 3 seizoenen ook wel weer lekker. Leuk dat die meiden komen, maar eerst maar aan het "werk" (goed hoor) in Nepal. Fijne reis daar naar toe en groetjes XXX

Shanna

Jippie!!! :) :) xxxxxx

Loes

Hier gaan we misschien over een week of 2 de schaatsen weer pakken, dus enjoy de Bounty Islands!!!!Zzzucht xxx

Bianca

Het is zo fucking koud hier! Had net het gevoel alsof het gevoel in mn tenen nooit meer terug zou komen..maar goed nieuws, ze zitten er nog aan! Wat een mooi verhaal weer!! Ben benieuwd naar Nepal...maar nog meer benieuwd naar India :D:D!! Zin in!! Ik wil een foto van ons 4-en bij de Taj Mahal.

xx