vanAtotZIE.reismee.nl

Bali II, Indonesie

Het is weer tijd om naar Bali terug te keren! De stad Mataram hadden we na een paar dagen wel gezien. Dus vertrokken we met een privé ojek (openbaar vervoer busje) naar Lembar, een van de havens van Lombok. Hier konden we gelukkig makkelijk een ticket boeken voor de ferry, die al op ons lag te wachten.

Dit bleek uiteindelijk niet zo´n voordeel te zijn. Doordat we er als eerste op zaten en er nog heel wat auto´s en bussen op moesten, was het wachten lang. Na een uur wachten en 5 uur varen kwamen we 2 uur te laat aan in Padangbai, de haven van Bali. Waar we nog een uur hebben moeten wachten, omdat de haven stuk was (?!) en er nog twee ferry's stonden te wachten. Het was een lange rit en we waren blij dat we aan wal waren.

In Padangbai besloten we een nachtje te blijven. De volgende ochtend was het tijd om naar het lang verwachtte Ubud te gaan. We regelden een goede prijs met één van ojek chauffeurs en konden een half uurtje later met een beker Popmie (meeneem-noodles) in de hand vertrekken.

De aankomst in Ubud was geweldig. Overal langs de weg zijn mooi versierde huizen, heel veel batik, beeldhouw en houtsnijwerk-ateliers. Mensen in traditionele kledij en niet al te veel toeristen. Door de relaxte sfeer en ons fijne huisje hebben we het er even van genomen en we zijn hier uiteindelijk tien dagen blijven hangen.

Tussendoor heeft Joey zijn langverwachte tattoo laten zetten. Na een hoop verschillende ideeen heeft hij ervoor gekozen om een soort kompas met Azie erin op zijn arm te laten zetten. Zelf een beetje tekenen en op naar de tattooshop. Nadat de tattooeerder de tekening een beetje aangepast had, heeft hij er toch nog even een nachtje over slapen voor de zekerheid. Maar de volgende dag was het dan toch echt zover. Na 2 uur zweten stond ie erop!

Na een weekje weinig uitvoeren wilden we wel weer even wat ondernemen. We pakten een kleine tas in voor 1 nacht, huurden een scooter en reden noordwaarts op weg naar vulkaan Batur met het prachtige meer dat ertussen ligt. Onderweg zijn we gestopt om Goa Gajah te bezichtigen. Dit is een tempel uit de 11de eeuw, die herontdekt is door de Nederlanders. Ze hebben hier ook een heilige bron, waar we ons in hebben gewassen voor geluk, heel bijzonder. Na dit bezoek is alles een beetje in het water gevallen, want vanaf onze aankomst in het buurstadje van Kintamani begon het te regenen en het is die hele dag niet meer gestopt.

We hadden de mazzel dat we een hotel hadden met een prachtig uitzicht over de vulkaan en het meer. Dus het was niet helemaal een aanfluiting, maar toch besloten we de volgende morgen extra vroeg de wekker te zetten om de regen voor te blijven en mooie plaatjes te schieten van de vulkaan. Op de terugweg zijn we nog gestopt bij een Balinese koffie plantage. Een onverwacht, maar heel leuk bezoek. We kregen de productiestappen van de koffie uitgelegd en mochten vanalles proeven.

De dagen terug in Ubud hebben we gevuld met wandelen door de straten, langs de winkels en over de markt. Eten in de ruime keuze aan restaurants. Musea en ateliers bezoeken. Skypen met onze ouders en the Voice kijken op RTLgemist

Laughing
. Een heerlijk lui leven en we genoten er volop van.

Inmiddels waren onze backpacks zo vol van alle souveniers en kledingstukken, dat we besloten een pakket naar huis te sturen. 5 kilo verschepen naar Nederland. Het duurt 2 maanden en kost een schijntje. Wat heerlijk dat we een beetje gewicht kwijt zijn!

Na Ubud hebben we Kuta nogmaals aangedaan. Hier hebben we onze paspoorten opgehaald, die nog steeds bij Immigrasi lagen voor de visumverlenging. En natuurlijk wachtte de Beergarden en ook de Bounty bar op ons om een drankje en dansje te wagen. Een top avond!

Als afsluiting van Indonesie werden we getrakteerd op een Hindu-ceremonie. We waren bij voorbaad erg blij dat we deze nog mee konden maken, maar toen de dag was aangebroken, viel het vies tegen. Geen ceremonie te zien. Voor de lokale mensen een big deal, maar vooral binnen de tempels en met familie in de privacy van hun eigen huis.

Op 9 december was het tijd voor een nieuw hoofdstuk. Eerst een week Singapore en vervolgens het lang verwachtte Nepal, waar aan het luieren een eind komt en er werk aan de winkel is!

Wilma & Michel

Wat een tegenstelling in Singapore van hoog in een torenflat naar laag in een hut. Genoeg te doen, dat zien we wel op de foto's. Vooral van jullie samen vinden wij natuurlijk het leukst. Veel plezier verder en we spreken elkaar op skype. XXX