vanAtotZIE.reismee.nl

Singapore, Singapore

Het kleine landje Singapore, gelegen tussen Maleisie en Indonesie, was de perfecte afsluiter van Zuid-Oost Azie! Je hebt hier echt alles. Aan de ene kant is het Aziatisch, aan de andere kant doet deze stad héél westers aan.

Dat westerse gevoel krijg je al bij aankomst op het vliegveld, waar niets ontbreekt en alles tot aan de puntjes is verzorgd (tot het tapijt dat overal op de vloeren ligt aan toe). Na het afhalen van de backpacks werden we met een skytrain van Terminal 1 naar 2 gebracht, om vervolgens in de MRT (metro) te stappen richting centrum. In no-time stonden we voor het hostel.
Helaas was deze vanwege een groot evenement (daar later meer over) volgeboekt... Op naar het volgende hostel dus. We hadden de mazzel dat iemand ons wel een lift wilde geven, dus ook daar waren we zo. Op het eerste gezicht nog aardige mensen ook in deze grote stad!

Bij Empire Backpackers Hostel hadden ze nog wel plek voor ons. En wat voor.. We sliepen op een 2-persoonsbed, tussen een stapelbed en een los bed in. Heel apart, maar onze kamergenoten (2 Finnen en een vage Singaporese dokter) waren best aardig. Het hostel zelf stond half op instorten en je hoorde de ratten om de haverklap knagen en piepen. Om over de kakkerlakken in de douche maar te zwijgen..

Lopend door de stad merken we hoe schoon het op straat is. Je ziet bijna geen papiertje of sigarettenpeuk liggen. We komen al snel achter de reden. Overal staan borden met wat hier verboden is en hoeveel de boete zou gaan kosten. Verkeerd oversteken kan je op een boete komen te staan en op straat roken is soms zelfs verboden (‘by Law!'). In de metro kost een sigaret je 1000,- Singaporese Dollars (750,- USD) en daar iets eten of drinken $500,-! Het is natuurlijk goed dat je de stad schoonhoudt, maar je kan ook doorslaan in regeltjes..

Eén van de dingen waar Singapore bekend om staat is het dure shoppen. In Orchard Road (dé winkelstraat) staan de winkels echter niet op een rij. Nee, hier staan de mall's op een rij! Je loopt van de ene mall (met 8 verdiepingen) naar de andere (die weer 12 verdiepingen + bioscoop heeft).
De mall's houden ieder jaar een wedstrijd welke de mooiste kerstversieringen heeft. Alles ziet er dus ook schitterend uit.

Singapore heeft meer te bieden dan alleen maar winkels. Op Sentosa Island, net buiten de stad, ligt een gebied speciaal voor toeristen of locals die er een dagje op uit gaan. Van Warner Bros tot Hard Rock Café, van achtbaan tot tokkelbaan, van zwembad tot strand; alles is er te vinden.
Eigenlijk waren wij daar maar voor één ding: Op tijd zijn voor de kaartverkoop van dancefestival ZoukOut! Dit jaar was het 10-jarig jubileum van dit grootste outdoor feest van Zuid-Oost Azie, extra groot dus! Tiesto en David Guetta waren de grote namen die achter de draaitafel op de main zouden staan.

Dat de ZoukOut kaartjes populair waren, merkten we aan de enorme rij voor de last-minute tickets. Deze was (geen geintje) een kilometer lang! Nadat we ons goed vermaakt hadden op Sentosa zelf konden wij hier dus achter aansluiten. Dit ging niet werken, de rij schoot niet op.. Joey besloot maar even vooraan te gaan kijken. Bleek dat er maar twee verkopers achter een tafel zaten! Gelukkig stonden er vooraan in de rij twee Duitse meisjes die voor ons wel kaartjes wilden kopen. Het feest kon beginnen!! :)

Terwijl de rij niet korter, maar juist langer leek te worden, werden de bordjes met ‘Sold Out' neergezet. En dropen er honderden mensen teleurgesteld af. Wij haalden wat biertjes en zijn tussen de Singaporese jongeren op het strand gaan zitten, waar we al snel uitgenodigd werden in hun kringetje die vol met drank stond. Het tempo lag aardig hoog en voor we het wisten was de laatste fles wodka leeg.

Eenmaal binnen was het één en al vrolijkheid. Vrouwen in bikini, lekkere muziek en met de voetjes in het zand! Er waren 3 podia, maar verreweg de drukste was die met Tiesto en aansluitend David Guetta. De verwachte laser-, licht- en vuurwerkshow ontbrak natuurlijk niet. Het was grappig om te zien dat al die Aziaten de nummers van Tiesto zo goed kennen. Guetta gaf aan dat het zijn eerste performance in Azie was en maakte er een groot feest van. Iedereen ging helemaal los!

Kapot, maar voldaan slopen we om half 8 de volgende morgen het hostel weer binnen.
Waar we 3 uur later weer uit moesten checken, omdat we een ander hostel hadden geregeld. Met een klein katertje en de backpacks op ons rug kropen we naar Footprints in Little India. Dit hostel was een verademing in vergelijking met de vorige. Vrolijke kleuren op de muren, voetbaltafel en breedbeeld-tv, een heerlijke warme douche en belangrijker; geen ongedierte. Hier hebben we ons de laatste 3 dagen goed vermaakt.

Op dit moment zijn we in Kathmandu, de hoofdstad van Nepal. Na het supermoderne Singapore is het even wennen aan de drukte, chaos en het vuil overal. Op het vliegveld stond tussen alle schreeuwende taxichauffeurs, Pragati ons op te wachten. De komende tijd zullen we bij haar, haar man Niken en de opvangkinderen in huis gaan wonen.

Hiermee begint een nieuw hoofdstuk in onze reis. We zullen weer vroeg op moeten, moeten koken, schoonmaken, wassen en werken. En fijn dat we het vinden! J Maandag begint ons eerste werkdag en in het volgende verhaal zullen we daar uitgebreid over vertellen.
Maar we gaan nu eerst warme kleren kopen! Onze zomerkleren houden ons in deze temperatuur alles behalve warm. In Nederland is het koud, maar na zeven maanden 30 graden, is 10 graden ook heel koud!

David

Wow, het was weer heel tof jullie verhaal te lezen! Nu even wat anders: hard werken voor het goede doel. Het zal waarschijnlijk een prachtige ervaring worden.

Succes en schrijf snel!

niki faber

ben heel benieuwd naar jullie ervaringen in nepal, succes!!