vanAtotZIE.reismee.nl

Pokhara, Nepal

Op maandagochtend terwijl iedereen zich klaar aan het maken was voor school, pakten wij onze spullen, knuffelden onze nieuwe vrienden en vertrokken naar het busstation. Een afscheid met een dubbel gevoel. Het was een gezellige en leerzame tijd, maar doortrekken is ook wel heel erg leuk!

De lokale bus die we namen van het busstation in Kathmandu was rustig. Tot we na 6 uur over werden gezet naar een andere bus. De bus reed niet verder omdat we volgens de buschauffeur wel heel veel ruimte hadden. De laatste 2 uur zaten we in een luidruchtige opgepropte bus vol zwetende mensen. Maar de ervaring was weer mooi. De busreis was 8 uur in totaal en we hebben ons geen moment verveeld. De uitzichten horen bij de mooiste die we deze reis gezien hebben. Het bergachtige gebied, de rivier die bijna de hele reis in het dal zichtbaar was en de levendige dorpjes die je onderweg tegenkomt, maken veel indruk op ons.

In Pokhara zouden we bijkomen van de afgelopen 2 maanden, en weer langzaam in het reisritme komen. Het gezellige toeristische dorpje leende zich daar perfect voor. Ons hotel met 24 uur per dag heet water en wifi, een kamer met een panorama view over de bergen en een balkon in de zon, was een geschenk uit de hemel. In het dorp kun je elke morgen, middag en avond kiezen uit een van de tientallen leuke restaurantjes. Sommige van deze hebben een prachtig uitzicht over het meer. Hier hebben we dan ook menig uur voor ons uit zitten staren en boeken zitten lezen.

Om ook nog wat actiefs te doen, hebben we naast het luieren en genieten in het hotel of de restaurantjes, ook nog geluierd en genoten in een bootje op het meer. We hebben hier 2 uur al lezend en grappend rondgedobberd terwijl de adelaars en paragliders boven ons rondcirkelden.
Eén van onze andere actieve uitspattingen was een fietstocht rond het meer. En actief was het; berg op-en-af op een fiets zonder versnellingen. Goed voor de conditie!
De mensen in Nepal zijn heel uitnodigend. Ze vinden het een eer als je een kopje thee bij ze komt drinken en een praatje met ze maakt. Zo hebben we in de dorpjes rond het meer wat lieve en interessante mensen ontmoet. En een boerenjongen blij gemaakt met een rondje op onze fiets en een lolly. :)

Morgen verlaten we ons relaxte onderkomen in Pokhara en trekken richting de Indiase grens, vanwaar we in Gorakhpur de trein naar Varanasi zullen nemen.
De plannen om via Darjeeling India in te gaan zijn gewijzigd door de stakingen die daar dagelijks worden gehouden. (De mensen daar willen van Darjeeling een eigen staat maken en houden zogenaamde ‘bandh', waarbij de hele stad compleet stilstaat). Hierdoor is het voor ons te riskant om naar en van de stad te reizen.

In India zullen we de komende maand de volgende steden aan gaan doen: Varanasi, Calcutta, Puri, Tirupati en Madras. De laatste is waar onze lieve vriendinnetjes Shanna en Bianca zich bij ons zullen voegen. Vervolgens zullen we samen doortrekken naar Bangalore, Hampi, Goa, Mumbai, Agra en Delhi. Een mooie en interessante reis voor de boeg dus!

Maar eerst morgen om 5 uur onszelf het bed uit slepen om om 6 uur op het busstation te staan wanneer de bus naar de grens vertrekt. Van hier zullen we een 16 uur durende reis moeten doorstaan om in Varanasi aan te komen. Let the happy times begin! ;D

Tamara

Precies bij dat meer in Pokhara waren wij gaan paragliden!!! grappig.
Die stakingen zijn echt al super lang bezig zeg, bij darjeeling, volgens mij zit daar geen einde aan...
heel heel veel plezier in India!!!!
xxx

Marcel

Jammer dat je niet naar dajeeling kan, maar gelukkig genoeg moois om te zien.

Veel plezier in India!!