vanAtotZIE.reismee.nl

New Delhi, India

Na ons weekje relaxen, is het tijd voor onze vlucht naar de hoofdstad. De reis verloopt voorspoedig en in 2 uur en 10 minuten komen we aan op het domestic airport in New Delhi. Een pre-paid taxi brengt ons midden in de nacht naar ons hotel.
Het hotel viel bij aankomst een beetje tegen (het was al moeilijk genoeg om deze te boeken, we hebben er wel 20 gebeld, alles was te duur of volgeboekt), en na een onrustige nacht vertrokken we 's ochtends naar de backpackersbuurt op zoek naar een ´German Bakery´ en een nieuw hotel.

Al gauw komen we rijen vol winkels tegen en het straatbeeld veranderde ook geleidelijk. Op zoek naar een goed prijs, hebben we hotel in en uit gelopen. Delhi is een mega grote stad. Veel huizen zijn schots en scheef tegen elkaar gebouwd en er wordt vooral veel in de lucht gebouwd. In de hotels valt ons op dat er weinig kamers zijn met een raam en er dus veel vochtschimmel in de kamers is.
De vibe op Main Bazar Road voelt goed aan en we zijn dan ook heel blij als we een goed hotel vinden. Gezellig met ze vieren op één kamer.

De Main Bazar Road is zoals de naam al inhoud een straat vol winkels. De meiden kunnen lekker losgaan in de sieradenwinkels, genieten van de mooie stoffen in de chasmiri winkels en harembroeken inslaan in de kledingwinkels. Voor westerse vrouwen die India bezoeken is zo'n harembroek een must. Mannen zijn erg geinteresseerd en niet altijd even respectvol daarin (zoals de eerdere verhalen al lieten weten). Er wordt dan ook aangeraden om ons zo bedekt mogelijk te kleden. Een blote schouder is namelijk erg sexy. Al zouden wij westerlingen dit eerder zeggen over de blote buiken van de vrouwen die de traditionele Sari dragen. Verschil moet er wezen en wij passen ons (tot op zekere hoogte) aan.

De volgende dag zijn we gaan sightseeën in het oude centrum. Maar eerst, hebben we een prive auto gehuurd voor onze trip naar Agra voor de volgende dag (jaja, luxe!). We pakten de metro, die hier heel modern is, en stapten uit bij Chandni Chowk. Hiervandaan konden we lopen naar The Red Fort en naar Jama Masjid, de grootste moskee van India. Waar we goed bedekt werden onder een felgekleurd tovenaarskleed. We wilden onze tour afsluiten met een wandeling over de Spice Market. De fiets-riksja (voor de meiden de eerste ervaring) was leuk, maar de sfeer rond de markt was minder, dus lieten we ons gauw terugbrengen naar Chandni Chowk. Vanwaar we na een Big Value McDonalds menu de metro terug pakten naar ons hotel.

De ochtend daarop ging om half 6 's ochtends de wekker voor alweer een nieuwe cultureel gevulde dag. En niet zomaar één: Om 6 uur begon ons Agra avontuur voor het bezoek aan de Taj Mahal. De chauffeur stond al klaar en bracht ons in 4,5 uur naar Agra. Waar onze dag begon met een bezoek aan de Akbar Tombe, een complex uit 1605 met gigantische gebouwen.

Eindelijk was het dan zover. Na de gidsen van ons afgeschut te hebben, konden we eindelijk de centrale ingang van de Taj Magal inlopen. Om ons heen lopen vooral Indiase toeristen, die zich aansluiten bij het loket voor de entree tickets. We willen er al bij gaan staan tot we een leeg hokje zien waarboven staat: Foreign ticket counter. We krijgen voor 750 roepies ons ticket, een flesje water en schoenencovers (De Indiase mensen betalen maar 10 IR!). Na een tassencontrole mogen we het terrein oplopen. Hier zie je eerst een poort, en als je door de poort loopt doemt recht voor je het prachtige wit marmeren gebouw op. Wat een plaatje! Het is alles wat we ervan verwacht hadden en we kunnen niet stoppen met foto´s schieten. Het is voor ons allen toch wel erg speciaal om voor dit indrukwekkende gebouw te staan.

Links en rechts van de Taj Mahal staan twee identieke rode gebouwen. De linker is een moskee, maar daar is los van dat we onze sloffen uit moeten doen, niks van te merken. We maken ook nog even een rondje binnenin de Taj. Hier liggen de lichamen van Mahal (waarvoor dit alles gebouwd is) en haar later bijgezette man.

Na 2,5 uur rond de Taj lopen, komen we weer aan bij onze auto. Na het wereldwonder dat we net aanschouwd hebben, kan Fort Agra waar we vervolgens heen gaan, ons niet erg warm krijgen. Na een paar kiekjes van de ingang, stappen we in de auto voor de lange tocht terug naar Delhi. Het was een indrukwekkende en mooie dag.

Op onze laatste volle dag in de grote stad, brengen we een bezoek aan het Gandhi Museum. De locatie hiervan is de plek waar Gandhi zijn laatste maanden verbleef en waar hij op 30 januari 1948 dood geschoten werd. In en rond het huis hangt een serene sfeer (heel anders dan we gewend zijn in Delhi) en maakt in combinatie met alles waar Gandhi voor stond veel indruk op ons.

Naderhand lopen we nog wat rond op de bazaar en kopen onze laatste Indiase souveniers.
Om half 4 vannacht moet Nienke al op Delhi Airport zijn voor haar vlucht via Bahrein naar Cairo. Joey vertrekt morgenochtend naar de Verenigde Arabische Emiraten, waar hij 2 nachten doorbrengt en zijn weg vervolgd naar Cairo. Voor Shanna en Bianca zit hun vakantie er alweer op en zij vliegen een half uur na Joey, via Londen, terug naar Nederland.
Het waren 2 supergezellige weken met ze vieren!

rox

mooi verhaal, erg indrukwekkend om te lezen.. spannend dat jullie een andere kant op gaan, maar tis gelukkig voor even :) ik ga snel de foto's bekijken!! xxx