vanAtotZIE.reismee.nl

Amsterdam, Duitsland, Polen, Litouwen

Hallo lieve lezers,

Ik zit nu in een hostel in Riga, waar ik eigenlijk niet hoor te zitten. Maar dat leg ik zo wel uit.

Allereerst wil ik de mensen bedanken die me uitgezwaaid hebben maandagochtend. De meesten hebben er zelfs vrij voor genomen, superlief! Ik was blij dat we het redelijk droog hebben gehouden. Wink

De trein voelde goed aan en ik kreeg direct contact met mijn buurtjes. Naast me zat een oudere vrouw uit Los Angeles waarvan haar paspoort vol zit met stempels uit de hele wereld, en voor ons een Pools meisje die in Leiden studeerde en mij alles kon vertellen over haar geboorteland.

Het besef dat ik werkelijk op reis was kwam pas echt toen we Berlijn naderden. Jammer dat de tussenstop niet lang genoeg was om uit te stappen, want deze stad is geweldig!

Mijn eerste lange stop was in het grensstadje Czszecin, Polen. Hier valt werkelijk niks te beleven, maar dankzij wat tips van het meisje uit de trein viel het allemaal wel mee. Het was nu wachten op de slaaptrein naar Warschau, waar ik steeds minder blij van werd door de negatieve verhalen over zwervers en dieven. Al met al viel dat wel mee, maar erg vrolijk werd ik niet van deze trein. Ik kreeg een bed aangeboden in een hokje van 2 bij 2, waar 6 mensen in moesten slapen! Er sliepen al 4 mensen, dus moest stilletjes mijn spullen uitpakken. Ruimte voor mijn back- en eastpack was er ook niet, dus heb de hele nacht op een halfvol, schommelend bedje gelegen..

Ik was blij toen ik in Warschau aankwam, maar dat was van korte duur. Overal lopen zwervers en bedelaars, en de 'normale' mensen zijn totaal niet sociaal. Zelfs dienstverlendenden draaien gewoon hun hoofd weg als ze je volgens hen niet kan helpen. De taalbarriere helpt ook niet mee; bijna niemand spreekt Engels en mein DEUTSCH ist nicht so gut..

De trein richting Litouwen was na deze kleine hel een verademing. Er waren veel jonge Poolse backpackers en de sfeer was goed. Heb ook nog even kunnen slapen. Het uitzicht was mooi, de mensen aardig. Zo hoort het te zijn.

Dan is het wachten op een dieptepunt.. Op het treinstation in Vilnius kwam die. Ik zou op de trein naar een grensstad van Letland stappen om daar in een hotel op te laden voor de verdere reis, maar volgens de dienstdoende conducteurs was mijn ticket niet volledig. Tijd om een nieuw kaartje te kopen was er niet en na een felle discussie reed de (laatste!) trein zonder mij weg.. Ik moest mezelf oppeppen en reorganiseren want ik moest de volgende dag in Riga op de trein naar Moskou stappen. Snel ben ik gaan rondvragen wat de mogelijkheden waren en uiteindelijk heb ik een kaartje voor een touringbus naar Riga gekocht. Hierna snel op internet een hostel in de buurt van het busstation opgezocht en alles liep weer op schema.

Vannacht om 2 uur kwam ik aan in Riga en gelukkig zijn de mensen in dit hostel superaardig. Ik ben lekker gaan douchen en daarna me bedje in gedoken. Veel tijd om te slapen had ik niet, want ik wilde nog veel van deze prachtige stad zien. Toen ik net door de honderden jaren oude straten liep kon ik een glimlach niet onderdrukken; hier gaat het om!

Laughing

De foto's van Amsterdam tot en met Litouwen staan op de site. Riga volgt later. Ik kan wel vast zeggen dat die foto's zeker de moeite waard zijn.

Aan het eind van de middag stap ik op de slaaptrein naar Moskou, waar mijn avontuur verder gaat. Hopelijk heb ik voorlopig het gelukkig aan mijn zijde..

Reacties

Reacties

Noortje en David

Leuk om te lezen dat je al flink op weg bent en je niet laat kisten door een stel sjagrijnige oost-europeanen :) benieuwd naar je volgende verhaal!! X, n en d

Yoram

Joey,

De eerste obstakels al overwonnen! Je gaat veel mooie en gekke dingen mee maken..... Je kan mij toevoegen aan het lijstje top 10 meest jaloerse Nederlanders!

Geniet er van en een dikke Knuffel!

Bianca

Gappie! Ik mis je nu al man! Toen de trein wegreed dacht ik nog even...kom dat goed..? Maar vet om te lezen dat je je prima redt daar, ondanks de obstakels. Ook leuk dat je al mensen hebt ontmoet! Zal vanaf Moskou nog wel veel meer worden :). Ik ga je foto's kijken nu! Veel plezier daar nog.

X B. en de poes

ps: James en ik hebben je spullen met succes verkocht, vooral meneer el Amarani is erg blij met zn nieuwe bed.

Shanna

Pfff spannend begin Joey!! ;-) gelukkig is alles
goed gekomen! Ben benieuw naar je volgende verhaal! Xxx

Ritchie

Leipe shit nu al ouwe. Vet dat je eindelijk onderweg bent! Net zoals ik zondag al zei: geniet er van en hou ons op de hoogte, kblijf je volgen ouwe!

Markus

malle jongen

nikki

Lieverdje!

Jammer Dat ik er niet bij kon mijn met uitzwaaien.. Gekke leipe dingen die je nu al meemaakt! Ga meteen je volgende bericht lezen!


Kus

Roxanne

Woow Joe, wat een belevenis nu al zeg! :) Gelukkig heb je jezelf op fenomenale wijze herpakt.. Zo ken ik je weer! ;)
SUCCES!!
xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!