vanAtotZIE.reismee.nl

Moskou, Rusland

Wat een grote stad is dit. Er wonen hier evenveel mensen als in heel Nederland en dat is te merken ook! Ik heb nog nooit zoveel verkeer, mensen en politie op een plek gezien. De Moskovieten schijnen hier zelf geen probleem mee te hebben.

De eerste grote attractie in Moskou is de metro, het is echt een belevenis van zichzelf. Als je wil kan je met 1 kaartje de hele dag onder de grond van metro tot metro hoppen. Er zijn 9 lijnen + een cirkellijn die alle lijnen met elkaar verbindt. Doordat er gebruik wordt gemaakt van de Russische letters ben je je eerst een ongeluk aan 't zoeken voor de juiste halte, maar als je dan verkeerd zit hoef je niet in paniek te raken. De nieuwe metro komt gewoon binnen 1 minuut! De eerste dag heb ik zo'n 2 uur achter elkaar in de metro gezeten en heb me kostelijk vermaakt. Het is net een grote machine waar je deel van uitmaakt, voelde me een echte Rus :D

's Avonds ben ik naar het stadion van Locomotiv gegaan om een wedstrijd van Spartak Moskou te zien. Ook hier keek ik mijn ogen uit. Zoveel politie, ME en soldaten dat de verhouding ongeveer 1 op 1 was met de supporters. De fans van Spartak hebben dan ook een beruchte reputatie. Voor ik het stadion in kon werd 4 keer mijn ticket gecheckt en ben ik ook 4 keer gefouilleerd en moest mijn tas open. Erg veel hielp het niet want mijn zakmes hebben ze niet opgemerkt.
In eerste instantie dacht ik in een rustig vak te zitten. Maar wat blijkt; deze mensen zijn overal fanatiek. Het stadion was half gevuld, maar de mensen die er zaten zongen en sprongen allemaal mee. Tijdens de wedstrijd vloog er geregeld een vuurpijl het veld in, stond er tot twee keer toe een deel van het stadion in brand en zijn ze niet zuinig met fakkels.
Ik heb een paar filmpjes gemaakt, die ik hopelijk snel kan laten zien op de site. De wedstrijd werd overigens met 3-0 gewonnen door Spartak en was zo toch een beetje in gedachte bij Ajax.

Vandaag moest en zou ik het Kremlin zien. Het enige probleem was dat het Rode Plein is afgesloten vanwege de jaarlijkse legershow. Deze keer extra groot omdat het 65 jaar geleden is. Gelukkig was de wereldberoemde kathedraal St. Basil wel gewoon bereikbaar en heb ik onder het genot van een appeltje zitten genieten van dit prachtige kunstwerk. Verder kom je overal in Moskou kleine kerkjes en oude communistische gebouwen tegen die de moeite waard zijn.

Vanavond vertrek ik met de Trans-Mongolie Express en zal dan later weer berichten.

De foto's van Riga en Moskou moet ik jullie voorlopig schuldig blijven, maar als ik de tijd heb en een internetcafe gevonden heb waar de snelheid hoog genoeg is dan komen ze erop!

Reacties

Reacties

Bianca

NICE!!!!! Jaloers op je! En ook gezond aan de appels, goed hoor :D, houdt t vodka drinken in balans. Yoram belde me gisteren speciaal om te vragen of ik je spullen echt aan de buren had verkocht :P, haha!

Have fun!

X

Makker

Gaaf hoor makker!! Een zonnig berichtje uit donkerbewolkt Nederland; Jan Vertonghen zong tijdens de huldiging van de beker uit volle borst:
,, het zijn maar...." En hij maakte de tekst WEL af :-D xie

Makker

Zoals je waarschijnlijk al wist; 1-4!! Helemaal niks in Amsterdam? Saay whaaaT?!

Noortje en david

Joey! Je eerste reactie vanaf een heuze i-pad :) echt bizar dat je na zo'n korte tijd weg al in een hele andere wereld bent! De trans-mongolie express zal ook wel een hele gave ervaring zijn! Hou ons op de hoogte, want op deze manier reizen we voor ons gevoel ern beetje met je mee...

Kussen

ines

lieve Joey,

ik heb je maandag nog een sms gestuurd maar ik hoorde van Bi dat je geen telefoon meer hebt. Maar gelukkig hebben we met deze nieuwe technologieen van vandaag de mogelijkheden om toch op afstand mee te kunnen genieten van je prachtige reis en kan ik je alsnog een bericht achterlaten. Een reis naar het onbekende en tegelijkertijd het bekende. Zo te lezen geniet je van elke culturele moment. Doe voorzichtig en geniet er vooral van!
lfs i

Roxanne

AJAX heeft de beker!!! :) :) :)
Echt vet zeg je, al die verhalen, kan nu al niet wachten op de rest..........

xx

Wilma & Michel

Wat een belevenis. Je kunt wel een reisprogramma beginnen, zo mooi kun je het verwoorden. het lijkt wel of we er bij zijn. Wij gaan hier nog even naar ons historische Stadshart gewoon onze dingen doen. Jij heel veel plezier, geniet en maak er wat moois van. Liefs en groetjes, Pa & Ma XXX (probeer van die plek een foto met je zelf er op door te sturen)

ROBBERT

ey joeyyyyyyy ??? ???? ouwe?, zo te lezen vermaak je jezelf prima . echt vet man .ajax was gruwelijk . we hebben nog wat huldiggingsfilmmateriaal voor je bewaard . word lang bewaren maar het is het waard!!!!!veel plezier we spreken elkaar snel
?????????????? robbert

ROBBERT

ey er stond bij die vraagtekens in russisch alles goed
en op het einde groeten maar dat kan niet verstuurd worden . laters robbert

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!