vanAtotZIE.reismee.nl

Trans-Siberie Express deel 2

Na 2,5 dag in de trein ben ik alweer in het midden van Siberie. Van het warme westen (32 graden in Yekaterinburg) naar het koude oosten (rond het 0-punt in Irkutsk). Onderweg zijn we veel verschillende landschappen tegen gekomen, van toendra tot taiga. Heel veel bomen en grote stukken land waar nog sneeuw ligt, kleine houten huisjes, en de vreemdste bouwwerken van uit de communistische tijd.

Een verademing was dat het volk op deze trein veelal uit westerse mensen bestond, en ik dus lekker Engels kon praten met ze. In mijn coupe sliepen twee Australiers en een Canadees die supergezellig waren en me lekker lieten uitslapen als ik daar zin in had. De trein zelf was trouwens een gloednieuwe versie en voelde net aan alsof je in de 1e klasse van een vliegtuig zat.

Eenmaal in regenachtig Irkutsk aangekomen ben ik snel naar het hostel gegaan om te douchen. En na ook nog een wasje te laten draaien, ben ik weer even een paar uur onder de wol gegaan.

De grootste trekpleister in dit gebied is het Baikalmeer, het oudste en diepste meer ter wereld. Het is ook nog eens gevuld met zoet water en kan, mocht dat ooit nodig zijn, de hele wereld voor 40 jaar aan water helpen. Hier moest ik natuurlijk ook heen, en dat heb ik na mijn middagdutje dan maar gedaan. De zon scheen inmiddels weer heerlijk.

De weg naar het Baikalmeer is nog een verhaal apart trouwens, want ik wist niet precies hoe ik er komen moest en dacht bij het station wel verschillende reclame-uitingen tegen te komen. Maar net zoals eerder in Yekaterinburg is het commerciele denken hier nog niet over komen waaien en staat er nergens hoe je bij het Baikal kan komen. Een taxichauffeur rekende 1500 roebels (ongeveer 40 euro) voor dit tripje, maar na veel rondlopen bleken er ook minibusjes naar een dorpje daar in de buurt te gaan voor maar 125 roebels. Dat scheelt!

Ik dus met 14(!) Russen in een krakkemikkig busje over een weg van gatenkaas en een route langs stijle bochten, hoge bergen, en constant elkaar inhalend verkeer naar het Baikalmeer. Ik werd letterlijk heen-en-weer geschud en aan de vele bloemen langs te weg te zien gebeuren er hier geregeld dodelijke ongelukken. Na twee misselijke uren kwam ik eindelijk aan waar ik wilde zijn. En het lijden werd beloont, want het Baikalmeer lag er prachtig bij! Door het koude weer lag er zelfs nog een laag ijs op. De felle zon maakte het plaatje compleet.

Morgen ga ik, voordat ik de Trans-Mongolie Express opstap, de stad Irkutsk verkennen. Ik verwacht er eerlijk gezegd niet zoveel van en kijk dan ook al uit naar de volgende bestemming: Mongolie.

Ik zal proberen wat foto's te laten zien van het Baikalmeer.

Reacties

Reacties

Roxanne

Hey Joey, ben blij dat de treinreis alles mee viel, hoop dat het alleen maar beter gaat... Geniet ervan!!
xx

Nikki

hey lieverd!

het klinkt echt super allemaal! echt vet! ik hou ondertussen dat blondje wel bezig! ;)

Veel plezier nog lief!

ps zal snel foto's van me huisje sturen!

Erica

hey joey,

Fijn dat alles goed gaat, leuk om je verhalen te lezen joey.

groetjes erica,

Bianca

Gappie! Wederom weer leuk om te lezen allemaal :). Leuk dat je wat westerse mensen hebt ontmoet. Ik hoop volgende week mn ticket te kunnen boeken voor 14 september, even vragen of ik zolang weg mag van werk..

Jaja! Kom ik jou en Nienke vergezellen, gezelligheid kent geen tijd (of continent).

Heb je HET t-shirt nog gekocht?

x

Bob

Wat een gave reis zeg tot nu toe!!!
We volgen je reis en vinden het geweldig.
groetjes,de jongens van brezan osdorp en een kusje van VINCENT.

Don

Hee jongen, sorry voor de late reactie op al je belevenissen maar ach.. hier dan bij deze. Super super om te lezen wat je allemaal beleeft, je beschrijft het ook zó dat ik denk, dit moet je gaan uitbrengen als je weer terug bent. Geniet lekker van alles en pas goed op jezelf hé in die tóch vreemde oorden waar je vertoeft. Hier bij ons alles top. Groeten van Don en de meiden.

Wilma & Michel

Hey Joey, weer een mooi verhaal en er komen er volgens ons nog veel meer. Leuk dat je zoveel contact maakt daar (die Duitser is wat minder, maar toch). Ik (Pa) was gisteren met de mannen op vrijgezellenavond van Robin Steenkamp en ben nog aan het bijkomen. Hij gaat a.s. vrijdag dan toch met zijn Loesje trouwen en zal dan wel een stuk rustiger worden ?!?Misschien treffen we je nog op Skype of MSN
anders lezen we je verslag. Groetjes van heel veel mensen hier ze willen je ook allemaal gaan volgen via jje reisverslag, veel plezier en dikke kus, Pa & Ma X

Marja en Bernjamin

Hey Joey,
wat een reisverslag benjamin reist veel maar die volgt je nu ook je komt ook waar hij is geweest in noord china jammer hij gaat nu voor drie weken naar italie maar had ook china kunnen zijn hadden jullie elkaar kunnen treffen.
Heel veel plezier zal met papa eens praten over jullie foto uitbreiding krijgen jullie van mij extrta ruimte even kijken hoe ik dat moet doen ben ook al 60 hahahahaha
zie vader en je moeder dinsdag liefs Marja en Benjamin

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!