vanAtotZIE.reismee.nl

Beijing, China

Het was een topweek! Heb zo'n beetje alle sights in Beijing gezien en heb dan ook terecht pijnin me benen. Wat meteen opvalt als je in Beijing op straat loopt is dat iedereen hier roggelt.Is niet fris,al helemaal niet als je lekker aan het eten bent. De Chinezen zelf malen er niks om.

De eerste dag na aankomstmoest ik naar het Tiananmenplein, het Plein der Hemelse Vrede. Dit plein heeft een beruchte geschiedens en is dan ook drukbezocht. Er zijn gigantisch veel Chinese toeristen die voor het eerst hun hoofdstad bezoeken. Volgens mij hebben ze niet vaak een blanke gezien, want ik moest geregeld met ze op de foto. Was wel grappig. Daarna naar het gezellige Beihaipark gegaan.

Zondag heb ik voor het eerst sindsvertrekgebruikt als rustdag. Het leuke van zo'n dag in het hostel is dat je altijd leuke mensen ontmoet. Er waren nu veel Amerikanen, maar ook twee gasten uit Brabant en twee gezellige meiden uit Leiden. Met hen ben ik ook een avondje naar de Bar Street geweest.

Dan de Chinese Muur. De weg erheen was eigenlijk al een interessant avontuur op zich. Ik wilde niet met de dure tourgroep mee en had uitgezocht hoe ik met een lokale bus bij Mutianyu (het minder toeristische gedeelte van de Muur) kon komen. Het begin was een eitje, maar de problemen begonnen toen ik moest overstappen bij een klein dorpje in de buurt van Mutianyu. Ik was de enige niet-Chinees in de bus en kon dus aan niemand vragen waar ik eruit moest.

Eenaam in het dorpjestonden taxi-chauffeurs bij elke halte op mijn raam te bonken. Ze wilden mij dolgraag naar de Muur brengen. Eentje kwam zelfs de bus in om met folders en een lang verhaal (in het Chinees) mij over te halen met hem mee te gaan. Het was een hele happening en de hele bus keek geamuseerd naar dit vreemde tafereel. Ik kon eigenlijk alleen maar lachen en nee schudden. Gelukkig schoten verschillenden mede-pasagiers te hulp en schrevenallerlei Chinese tekensop me briefje. Uiteindelijk ben ik op goed vertrouwen met een half-Engelssprekende jongenmeegelopen naar de overstaphalte.

Daar sprongen de mensen weer bovenop me en de jongen probeerde iedereen op een afstandje te houden. Helaas moest hij zijn bus halen en stond ik daar alleen tussen 30 Chinezen die gebiologeerd naar me zaten te kijken. De bus kwam maar niet en ondertussen was het onderhandelen met een taxi-chauffeur begonnen. Het is een sport op zich en na een kwartierje werd ik voor een spotprijsje naar de Chinese Muur gebracht.

En dan denk je dat je er bent, naar je moet eerst ontelbare traptreden op voordat je op de Muur zelf bent. Na een klim van 20 minuten en vele drinkstops later was ik er eindelijk. Dankzij het mooie uitzicht en het speciale gevoel datik echt op de Chinese Muurstond, was ik al de moeite van hiervoor snel vergeten.

Tussen de Muur staan verschillende wachttorens die op het eerste gezicht dicht bij elkaar staan, maar je bent al gauw een kwartiertje onderweg. De paden gaan op-en-neer en over on-even stenen. Mijn conditie is er goed op vooruit gegaan!

Na dit speciale moment moest ik ook weer terug naar Beijing. Ik had bedacht dat ik wel met een toeristenbus mee kon rijden als ik de chauffeur wat geld toestopte. Maar het wasal laaten de bussen waren weg. Terwijl ik weer een taxi-chauffeur aan me broek had hangen zag ik twee toeristen naar beneden lopen. Ik ben op ze afgestapt en gevraagd of we een taxi konden delen. Ze hadden er al een geboekt en ik mochtgoedkoop met ze meerijden. Very nice!

De rest van de week ben ik bij een lama tempel geweest, naar de Beijing ZOO geweest (waar ze hele luie panda's hebben) enheb ikeen bezoekje aanhet Olympisch dorp gebracht. Het nationale 'Vogelnest' stadion wasindrukwekkender dan verwacht. Ook hier waren veel Chinese toeristen en kon dus weer een aantal keer lachend met ze op de foto.

Vanmiddag vertrek ik per trein naar Xi'an. Beijing was leuk! Ik heb me ondanks de grootte van de stad geen moment geergerd (los van het geroggel) en zie mezelf hier nog weleens terugkomen.

De foto's van Mongolie en Beijing staan inmiddels online. En wat grappigs; de Zwitser uit het verhaal van de Peking Express heeft erop gereageerd. Moet je maar even kijken. Tot in Xi'an!

Reacties

Reacties

marja Kemner

Gaaf joey,
Jammer benjamin werkt eens per jaar in xiang heeft vele colega,s daar jammer hij is nu in italie
ga zeker naar het terra cota leger heb er veel van benjamin over gehoord
liefs Marja

Gekkebekkentrekken

Lekker MakkieMakker, the beat goes on!!

Alsnog attractie-/portretrechten aanvragen?! Kun je geld verdienen.

Keep us in touch.

Don

Hee stoere neef, inmiddels is je nicht Nikki ook fan van je reisbelevenissen geworden. Ze is sinds vanmiddag klaar met haar vmbo examen, volgens haar niet erg moeilijk geweest. Smakelijke ervaringen maak je mee, super om mee te beleven. Veel plezier, groeten uit Almere

Wilma & Michel

Hey Joey hier zijn we weer. Wat doe je toch prachtig verslag, het is net of we er bij zijn. geweldig ook de ervaringen op de muur en het plein van de Hemelse Vrede, met vrede tussen haakjes. Ook het vogelnest is mooi om te zien, door jouw foto's kun je nu veel beter de constructie zien en lijkt het veel groter. Goed dat je zo makkelijk contact maakt met al die vreemde mensen en als model moet je inderdaad dan ook maar geld voor je foto's vragen. Zo te lezen ga je slim met je geld om en kom je aardig op weg. Zaterdag is bij ons weer het Horecatournooi en voetbal ik mee voor Bommel. ik hoef voor het eerst in 25 jaar niets te regelen, dat is ook wel eens lekker. verder gaat het hier zijn gangetje. Goeie reis naar Xiän, groetjes van iedereen (maandag komt het hele spul hier eten) en dikke kus, Pa & Ma X

Ritchie

Joeyyyyyy...vet verhaal weer zeg! Wel lachen dat al die Chinezen jouw als attractie zien. Benieuwd wat je in Xi'an weer allemaal gaat beleven en meemaken!

Hier is het weer toernooitijd: morgen horecatoernooi dus dat wordt een zware dag, maar wel lachen natuurlijk.

Aight...spreek je weer!

Ritch

marja kemner

Hoi joeyyy
Benjamin belde mij net hij is week 3o drie weken in xiang jammer he ben jij alweer in een ander continent
was leuk geweest als jullie elkaar daar konden treffen kijk goed uit en geniet ze volg je hoor
liefs Marja

Roxanne

Je bent echt al heeel ver hé!!
xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!