vanAtotZIE.reismee.nl

Xi'an, China

De trein van Beijing naar Xi'an was weer een nieuwe belevenis. Ik had kaartjes gekocht voor de goedkoopste slaapplek, de hard sleeper, en was benieuwd hoe erg dit zou verschillen met de Trans-Siberie Express. Nou, het eerste verschil was het treinstation. Zoals overal in China warenook hier heel veel mensen.

In de trein maakte ik kennis met mijn 'kamergenoten'. Eigenlijk is de hele coupe een grote slaapzaal, want de 'kamers' van zes bedden (drie bedden onder elkaar) hebben geen deur. Weer was ik de enige niet-Chinees en de communicatie verliep zoals gewoonlijk lekker stroef. Mijn simpele vraag of ze me wakker wilden maken als we in Xi'an waren kostteruim 10 minuten. Met behulp van gebaren, pen & papier, een mobiele telefoon en onder veel gelach was de boodschap eindelijk over gekomen.

Na een lange slapeloze nacht kwamen we in Xi'an aan. Eerlijk gezegd was ik even helemaal klaar met sightseeing en wilde alleen maar slapen en relaxen. Komt vast door het drukke weekje in Beijing. Gelukkig is het hier lekker goedkoop en kan ik me zo'n relax-weekje prima permiteren. Buiten het bezoek aan een museum en een paar rondjes door de stad, heb ik vooral met andere backpackers gepraat en gedronken.

Maar een bezoek aan Xi'an is geen volledig bezoek als je het Terracotte Leger niet gezien hebt. Dus maandag ben ik daar met me twee roomies (een Brit en een Kiwi) met de bus naartoe gegaan. Dit ondergrondse mausoleum van 2000 levensgrote aardewerk soldaten& paarden is pas in 1974 gevonden door een paar boeren die een put aan het graven waren. Erligt nogveel in puin en de archeologen zijn druk aan het werk om alles te restaureren. De 'warriors' hebben ieder een ander gezicht en het is dan ook erg indrukwekkend om langshet legerte lopen. Het zijn er ook zoveel! Het is het achtste wereldwonder, maar zoals bij meer wereldwonderen hebben hiervoor een hoop mensen moeten lijden. In totaal hebben zo'n 700.000 mensen aan het TerracottaLeger gewerkt.Dat is twee keer zoveel als aan de Chinese Muur.De laatste mensen diegeholpen hebben werden zelfs levend begraven, zodat de plek 'voor altijd' geheim zou blijven.

Gisteren ben ik naar de kapper geweest. Dat lijkt heel normaal. Maar ga maar eens aaneen Chinees uitleggen hoe je je haar wilt hebben! Ik had er goed over nagedacht en heb een pasfoto meegenomen waar ik met kort haar op stond. Chinezen zijn met de recht de beste namakers ter wereld, want ik leek er precies op.Aleen iets bruiner en met baard. ;-)

Vanmiddag vertrek ik naar Shanghai. Deze keer heb ik hard seat-kaartjes. Dus geen bed, maar is weer een nieuw avontuur. De meeste Chinezen reizen op deze manier, dus goed om een keer meegemaakt te hebben.

De foto's van Xi'an staan op de site, hoop dat het een goede indruk van het Terracotte Leger achterlaat.

Reacties

Reacties

David

Heb je me nog aanbevolen bij de archeologen daar? Lijkt mij wel tof om zo'n aardewerken soldaatje te restaureren :) Pas trouwens maar op met die hard-seat kaartjes van je, straks heb jij ook een terracotta kont. Veel plezier!

Loes

Ben benieuwd of de nootjes daar ook zo smaken....

Roxanne

zoals elke keer weer een aparte gebeurtenis die je meemaakt, erg leuk om te lezen!! :)
Veel plezier in Shanghai, tot nu toe zijn je foto's prachtig!! xx

Ritchie

Ayooo,

Is dat niet vreselijk lachwekkend iedere keer dat je wat aan die Chinezen wil vragen? Ik zie je al zitten met gebarentaal enzo...lijkt me wel droog.
Verder wel indrukwekkend al die soldaatjes, lijkt wel of ze alle Chinezen van aardewerk hebben nagemaakt...

Van me broer begreep ik dat ie Shanghai echt te vet vond, dus veel plezier daar weer!

Bianca

Lekker baardje hoor!

xx

PieWie

Mijnheer Becker, lekker aan het treinen in het buitenland?Lijkt soms net een aflevering van het EO-programma Railaway. Als ik je verslagen lees, dan straalt het plezier er vanaf. Spugen die Chinezen echt zo veel? En dan bedoel ik kwatten en niet kotsen. Blijf schrijven! Ik ga nog even wat fotoruimte scheppen. Blijf heel en in godesnaam, scheer je eens een keer, zwerver!

Joey

Thanks Piwi! zal de extra ruimte goed benutten :D

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!