vanAtotZIE.reismee.nl

Shanghai, China

Van de westkust naar de oostkust van Eurazie. Heb al meer dan 10.000 km gereisd!
Voor mensen die ooit gaan twijfelen of ze een kaartje moeten kopen voor hard seat of hard sleeper in de Chinese trein; neem het laatste! De eerste indruk was nog positief; de stoelen zijn niet hard. Maar de treincoupe is wel overvol! De hele rit (a 15 uur) hebben er mensen moeten staan in het gangpad of een stoel moeten delen.. En als je dan ook nog een huilende baby naast je hebt is het feest compleet. Alsof het nog niet erger kon, heb ik de hele rit last van me maag gehad (geen idee waarvan, maar het moest er een keer van komen). Het beetje geluk dat ik had zat 'm in mijn plekje bij het raam. Nu kon ik bij het proberen te slapen afwisselen met mijn hoofd op het tafeltje of mijn hoofd tegen het raam.

Na een vertraging van 1,5 uur kon ik op het station eindelijk de metro naar het hostel nemen. Meteen werd ik aangesproken door iemand met een Chinees-Engels lesboek. Hele gesprekken wilde hij met me aangaan, maar ik was door de treinrit niet echt in de stemming. Overigens spreken ze in Shanghai wel het beste Engels van heel China. Nog steeds heel slecht Engels, maar ze doen hun best. :)

het balkon van mijn kamer in het hostel kijkt uit over een markt. Als je over die markt loopt ga je even terug in tijd. (Is weer wat anders dan al die futoristische wolkenkrabbers), Ze hebben naast groenten & fruit ook kraampjes waar ze levende kippen, duiven en eenden verkopen. Deze worden voor je neus geslacht, geplukt en gekookt. Verser kan niet, maar ik krijg er geen honger van..

De volgende dag ben ik in alle vroegte naar de World Expo gegaan. Op de Wereldtentoonstelling van Parijs in 1900 werd de Trans-Siberie Express gepresenteerd. Maarja, dat is alweer oud nieuws he. De World Expo van 2010 is er een van veel pavilioens met een hoop show. Elk pavilioen is een presentatie van een land of groep landen. De meeste pavilioens waren wel geinig, maar er zaten ook een paar landen bij die echt niet weten hoe ze zich moeten promoten.. Het scheelt dat de meeste Chinezen zich vooral bezighouden met de stempels om hun 'Expo-passport' vol te krijgen. Echt hilarisch om te zien hoe ze, zonder ook maar een blik op het tentoongestelde te werpen, zo weer in een nieuwe rij stappen voor alleen een stempeltje. En vermoeiend voor degene die ze moet neerzetten. Je kan zo wel goed de cultuurverschillen zien: De Aziatische stempelgevers zijn bloedfanatiek, de Afrikanen zijn heel relaxed, en de Nederlanders hebben een tafel neergezet waar mensen het zelf kunnen doen.
Tussendoor zijn er optredens, goochelshows, breakdance-acts en ga zo maar door. Als afsluiter is er een praalwagenparade die in Disneyland niet zou misstaan. De leukste paviljoens waren trouwens die van USA en Thailand (leken beiden op elkaar, maar Thailand was net even beter omdat ze een 3d-film toonden met water- en geureffecten). De Nederlandse 'Happy Street' was ok. Je loopt hier in een straat met verschillende huisjes waarin allerlei Nederlandse producties worden getoond. Na een boottochtje met uitzicht over de verlichte skyline van Shanghai weer terug naar de echte wereld.

Zaterdag ben ik overdag naar het drukke centrum geweest. Maar ik vond er niet zoveel aan.. Steden beginnen een beetje op elkaar te lijken. Overal heb je dezelfde winkels, of je nou in Moskou, Shanghai of Amsterdam bent. En de pleintjes en parkjes waren ook niet zo bijzonder.
Ik kreeg opeens zin om naar de bioscoop te gaan! Was grappig omdat alles weer in het Chinees stond. Er waren twee films in het Engels en na veel gebaren en hulp van wat jongeren kreeg ik me kaartje voor een actie-comedy. De verassing was groot toen bleek dat ik naar Prince of Persia zat te kijken, haha. Het was gelukkig wel een leuke film.

's Avonds zou ik uitgaan met een Duitser die ik in de Transsib ontmoet had en die toevallig ook in Shanghai was. Maar hij had voedselvergiftiging opgelopen en hierdoor viel het avondje een beetje in het water. Uiteindelijk ben ik met me Franse kamergenoten naar een bar en een club geweest. Was een gekke avond. Veel bier en shooters, en voelde me aan het einde van de avond net een Fransman. Heb echt gelachen om die gasten.

Vanmiddag stap ik voor 24 uur in de trein naar het zuidenwesten. In de omgeving van Guilin en Huangshuo zijn mooie natuurgebieden en ik wil ook een bezoekje brengen aan een van de rijstterrassen. Deze keer heb ik de ouderwetse hard sleeper, dus ga heerlijk genieten van me eigen bedje. :D

De foto's van Shanghai volgen helaas door technische probleempjes later..

Reacties

Reacties

Wilma & Michel

test

Ritchie

Yooo ouwe!

Wel balen van die treinreis zeg, maar goed...je bent er toch weer. Hier begint inmiddels de WK koorts te stijgen, wel k*t van Robben gisteren. Wil je daar eigenlijk het WK een beetje gaan volgen, of niet echt interesse voor nu?

Ajaa...goeie reis naar het zuiden!!

Bianca

Weer leuk om je lezen Joe! Waar je ook bent op deze wereld, bier en shooters doen het altijd goed :P, Ok have fun in het zuidwesten, spreek je snel!

x

Roxanne

Ik kijk echt uit naar je verhalen en het tis weer een genot om te lezen.. Ga zo door!! ;) Jammer van de ontwikkeling van de steden, maar zo te lezen ga je - na de té lange treinreis, dan - weer prachtige dingen zien!!! Enjoy xxx

Markus

bevestigend 2 duimen omhoog. De locoLoCo-Joey-motief gaat door.

Joey

Als het goed is mis ik niks van het WK. Is alleen 6uur later.. Dan wordt ik vanzelf LoCo ;)

James

Nice dan kan je mooi zien hoe Engeland Wereldkampioen wordt!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!