vanAtotZIE.reismee.nl

Guilin & Yangshuo, China

Ik ben vandaag aangekomen in Guangzhou, bij Richard van Zundert (sommigen kennen hem van Nieuwer Amstel). Hijstudeert hier en woont samen met een Nederlandse huisgenoot in een, voor mij doen, super-de-luxe appartement aan de Pearl River.

Vanaf Shanghai was ik per trein naar Guilin gereisd. Heb heerlijk genoten van het bedje en de rust in de hard sleeper. Guilin is eigenlijk alleen maar een uitvalbasis voor de andere mooie plekjes hier in de buurt. De dag na mijn aankomst ben ikmeteen minibusjenaar de rijstterrassen van Longsheng gegaan. Deze zijn zo ontzettend mooi, dat een Amerikaan de hele tijd 'Amazing, amazing!' zou zeggen als die hier rondloopt.

Ik ben samen met twee Chinese meisjes de stijle bergen waar de rijstvelden op liggen gaan beklimmen. Je moet soms echt hard werken om van de beste uitzichten te kunnen genieten.. Het was een beetje regenachtig, maar gelukkig konden we alles nog goed zien. De rijstvelden zijn in zoveel lagen gelegd dat het net een schilderij is. Of een taart. Wat je wil.

Toen we op het laatste uitkijkplekje warenbegon het plotseling te onweren. En niet zo'n beetje ook. Het kwam weer eens met bakken naar beneden.Bruine waterstromen schoten naar beneden.We moesten nog helemaal teruglopen over de gladden en oneven paden, die na 10minuten helemaal onder gelopen waren. Zelfs mijn waterdichte schoenen werd het allemaal teveel. De Chinese meiden waren niet te stoppen, het zijn net machientjes. Door de tropische regen en de soms bosvollestukken leek het net of iknaar een kung-fu versie van Indiana Jones zat te kijken. Ze sprongen doorweekt van de regen van steen naar steen en stapten door zonder een gilte geven. Ik vond ze geweldig! En ik was niet de enige die dat vond, want elke keer als we bij een schuilplek vol met mensen kwamen, kregen ze (en ik ook een beetje) bemoedigende duimen omhoog. En dan gingen ze weer. En ik erachteraan.
De terugweg was door het onweer ook anders dan op de heenweg. Door de grote hoeveelheid regen waren er grote rotsen de weg op gedonderd, en we moesten hierdoor via een omweg terug naar het hostel.

De volgende dag ben ik met een Engelse en drieIsraëliërs naar Yangshuo gegaan. Volgens meerdere backpackers die ik in China gesproken heb is dit echt een must-see als je in het zuiden bent. Het was maar anderhalf uur rijden vanaf Guilin, dus we waren er zo. Is weer wat anders dan 24 uur in de trein zitten.

De omgeving was inderdaad zo mooi zoals ze zeiden. De stad wordt omringd door losstaande puntige bergen en de Li & Yulong River. In het dorpje was ook een leuke markt en heel veel toeristenwinkels. De tweede dag heb ik een mountainbike gehuurd en heb nog meer leuke foto's kunnen maken. Tussendoor even schuilen voor weer een regenbui. Het schijnt in deze periode altijd te regenen. Heb dus eigenlijk geluk dat ik nog droge dagen heb!

De foto's van deze dagenstaan online. Die van Shanghai staan er inmiddelsook op. Vanavond ga ik met Richard en Martijn, onder het genot van wat biertjes, de eerste wedstrijden van het WK bekijken. Eindelijk is het zover!

Reacties

Reacties

Joey

Lieve lezertjes, excuses voor de aparte lay out van dit verhaal. Zelfs op twee laptops is het niet te verhelpen.. Ik hoop het later te veranderen. Mocht je helemaal geen tekst zien dan moet je even alles selecteren.
Groetjes....

Markus

Proost!

James

We zullen hier tijdens het wk een biertje symbolisch voor je op tafel zetten.

Roxanne

Leuk avontuur weer Joe.. Tis fijn om aan je schrijfstijl te lezen dat je in ieder geval lekker in je vel zit.. :) Keep up the good work, kan ni wachten tot de foto's!
xxxx

Bianca

Nice! Foto's van Shanghai zijn vet mooi btw.

xx

Nadine

Gzus, wat ongeloofelijk mooi in Guilin & Yangshuo!! Als het al zo op de foto's overkomt, kan ik me haast niet voorstellen hoe het moet zijn om daar echt te staan.. Echt vet!!

nick steenkamp

veel plezier en succes van nick

Joey

Dankjewel! :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!