vanAtotZIE.reismee.nl

Cat Ba Island, Vietnam

Vanaf Hanoi hebben we een tour geregeld die ons viade mooie plekjesin Halong Bayop Cat Ba Island achter kon laten. Paradijs! Wat hadden we er zin in. De bootrit ernaartoe was geweldig. Halong Bay staat niet voor niets op de werelderfgoedlijst en is met zijn honderden eilandjes een genot. Bij de tour zat ook een bezoek aan een aantal grotten, maardit was minder succesvol.Mak als lammetjes zijn we maar achter iedereen aangelopen. Ons erover verbazend dat mensen zoiets moois kunnen verpesten door er neonlichtjes en kunstmatigefonteintjes te plaatsen.

Terug op de boot genieten we verder van demooie eilandjes om ons heen. De mensen die deze tour boeken blijven allemaal een paar nachten op de boot slapen en keren daarna weer terug naar Halong city. Wij daarentegen willen natuurlijk graag opeen eiland achterblijven.
Bij aankomst op Cat Ba zijn we naast een Vietnamees gezin de enigen die uitstappen. Met onze backpack en vol goede moed gaan we tussen de Vietnamesen zitten wachten op de bus. Waarvan we niet weten of en wanneer hij komt.
Als de minibus van het hotel van het gezin komt, proberen we mee te liften. We hoeven er niet eens moeite voor te doen en worden zo naar binnen geloodst.

In het minibusje op weg naar het centrum wanen we ons in het paradijs. Dit is wat je wilt zien en beleven. Zoveel ongerepte natuur! Het busje is druk en vol en slingert heen en weer, tot erdrie mannen in het groen voor de auto gaan staan en de chauffeur remt. Na een kort gesprekmoeten wemet z'n allen uitstappen. Bleek dat de weg even gerepareerd werd..

Buitenraakten we aan de praatmet een Belg (de eerste!) en een Nederlandse die met hun boottrip al besodemieterd waren door de tour-operator. Er was hun een overnachting op de boot beloofd, maar hier bleek niks van waar te zijn. En ze werden op het eiland ook nog van een luxe hotel naar een veel minder luxe hotel verplaatst. We horen de laatste tijd steeds vaker negatieve verhalen over de Vietnamesen. Scherp blijven dus!
Tijdenshet gesprek schrokken we ons het apelazarus! Een enorme explosie was de oorzaak. Bleek dat de wegwerkers dynamiet gebruikten om de grote rotsen (die blijkbaar naar beneden waren gevallen) te verpulveren.

In het dorp een hotel geregeld, onze spullen gedropt en snel naar het strand gelopen. Om even te genieten van het idee dat we de komende dagen kunnen zwemmen. Het was helaasal avond, dus het bleef deze dag bij een strandwandeling en eenkijkje bij de bungalows diedaar op 10 metervan het water staan.

De volgende dag checkten we alweer uit ons hotel. Het wasnamelijk weekend en datzorgde ervoor dat de kamerprijzen verdubbeld en verdriedubbeld waren. DeVietnamesen met geld komen dan namelijk op Cat Ba Island hun weekend vieren.Voordat we het hotel verlieten hadden we al een bungalow op het strand geregeld. Als we dan tochmeer moeten betalen dan maar op eenbijzonderemanier!

Achteraf hadden we dit eerder moeten doen. We sliepen in een hutje waar een vin, een tafeltje en een tweepersoonsbed met klamboe precies inpastten.We moesten alleen tussen de spinnen en strandgangers douchen en toileteren.Dithoort er toch een beetje bij, lekker back to basic. Maarhet belangrijkste; je kan er alsje wilvanuit debungalowhet water inrollen. Dat is heerlijk wakker worden kunnen we jullie melden.

Hetstrand is zoals we het ons hadden voorgesteld.Mooi,redelijk koel, heerlijke golven en vooral heel erg rustig!

Genieten..

David

Wat klinkt dat allemaal weer heerlijk vrij, mooi en gelukzalig. Jullie verhalen zijn een welkome onderbreking van een lange dag achter de computer in een warme kantoorruimte. Nu even foto's kijken!

Nikki

Klinkt top schatties!! Ben jaloes! Vond het leuk om ff met jullie te kleppen om msn!

Dikke zoen

merel

genieten voor jullie!!! leuk voor joey denk ik nu lekker samen verder reizen. op naar de foto's kijken...

Liek

Hee Pink,
Wat heerlijk dat je bent aangekomen en dat jullie het zo goed hebben!! Ik zal zeker meegenieten van al jullie reisverhalen!! Geniet met volle teugen, de wereld is een speeltuin ;-)
Kus (ook van m'n mannen) Liek

Bianca

Veeery nice!! Klinkt als paradijs :)

xx!