vanAtotZIE.reismee.nl

Siem Reap, Cambodja

Na het heerlijke Sihanoukville weer even met beide beentjes op de grond in het noord-westen van Cambodja. Siem Reap is een klein stadje, maar wordt druk bezocht. En dat heeft eigenlijk maar een reden; de tempels van Angkor.

Bij aankomst in Siem Reap zijn we eerst even het kleine centrum in gegaan. Er zijn twee verschillende bazaar-achtige markten. Het vlees wordt hier vlak naast het rek mett-shirts in kleine mootjes gehakt, om later te worden bereid in het stalletjes even verderop. Als je weer buiten bent, komen de tuk tuk bestuurders alweer op je af gevlogen. Gelukkig zijn weinmiddels wel wat gewend enstoren we ons totaal niet aan deze opdringerigemannetjes. De grootste onderlinge grap gaat over de manier waarop de mensen hier hun waar aanbieden. 'Helloooo, pleeeeease, ladyyyy, you want to buy sooooome, very cheeeeeap, pleeeeeasemisteeeeer...'. Als de mensen op de Albert Cuijp jezo zouden benaderen zou je zeker in een scheurliggen.

Sinds we in Siem Reap zijnaangekomen,regent hetelke dag in hetmiddaguur, waardoor weons uitje naar de tempelsvan Angkor al in het water zagenlopen. De mensen van het hotel bleven ons lastigvallen met de makkelijkste optie van allen (de hele dag rondgereden worden met een tuk tuk), maar wij hadden onze zinnen gezet op een fietstocht. Met de fiets zouden we zelf de regie in handen houden, zo konden we in een dag het meeste zien voor het minste geld. Een wereldoptie dus. Als het niet regent... We hebben toch maar de gok genomen en zijn vrijdagochtend om half 5 's ochtends opgestaan. Op deze manier konden we de zonsopgangbij detempelsaanschouwen, en ontliepen we als het goed was de regen en hopelijk ook de grootste drukte.

Vroeg opstaan is nietJoey's hobby, maar bij het aanzicht van de Angkor Wat waren we helemaal wakker. Het is zo ontzettend mooi. En dan te bedenken dat hetwordt beschouwd alshet grootstereligieuze bouwwerk ter wereld!Elke muur is beschilderd met tekeningen van veldslagen uit de tijd van devoorouders van deKhmers.Het vroegere Khmer-rijk omvatte ookde buurlanden Vietnam, Thailand en Laos en de tempels van Angkor waren hierhet middelpuntvan. Een magistraal bouwwerk met een rijke geschiedenis. Die, door de eeuwen heen, door machtswisselingen, de natuur en plunderingen in verval is geraakt, maar waar je nog steeds aan de mooie versieringenzijn oude glorie af kunt zien.

Na Angkor Wat hebben we nog vele andere tempels bezocht, waaronder Angkor Thom.Maar voor ons was de meeste indrukwekkendetoch welde 'JungleTemple'.Deze tempel is weer helemaal ingenomen door de natuur. We konden hem eerst niet vinden, maar we wisten dat hij ergens in de buurt moest zijn. Toen we het aan een gids vroegen antwoordde hij met; 'The Angelina Jolie temple? It's the best one!'. Er stond ons dus nog wat te wachten. Een eindje van het pad vonden we hem eindelijk. De muren van deze tempel zijn door planten overwoekerd en de honderden jaren oude bomen groeien overal op en overheen. Echt een plaatje met een surealistische sfeer. En een mooi einde van de dag.

De rest van ons verblijf in Siem Reap hebben we genoten vande laatste dagen in Cambodja. Het is echt een heerlijk land! Het is klein, mooi, niet te druk, redelijk goedkoop en vol met vriendelijkeen dankbare mensen. In het begin was het even wennen aan de vele kinderen, maar na een tijdje zijn zij een van de belangrijkste positieve en vooral grappige aspecten vandit land.

De reisplannen die we hadden voor na Cambodja hebben we aangepast. We gaan in plaats van naar Laos, eerst naar Thailand. Hier zullen we onslieve vriendinnetje Nadine ontmoeten die in Chiang Mai vrijwilligerswerk aan het doen is. We zullen eerst een paar nachten in Bangkok verblijven, om vervolgens af te reizen naar het noord-westen.

Linda

Hey!
Ik volg jullie verhalen al een tijd en ben elke keer weer onder de indruk! Wat zien jullie veel en jullie kunnen het ook zo onwijs goed beschrijven! Ik vertrek maandag naar Suriname maar hoop jullie verhalen ook daar te kunnen blijven volgen! Heel veel plezier nog en geef Dien een dikke knuffel van me!
Kus Linda

Nadine

Jeeeeej!!!! :') Tot morgen!!
Xxx

Wilma & Michel

Ja jullie zijn onze ogen en oren op deze reis. We vinden het zowiezo knap dat jullie al van te voren in elk land weten wat jullie willen zien en waar jullie naar toe willen. meestal als je dat ter plekke doet kom je er pas later achter dat je het mooiste gemist heb. Veel plezier, wij zien of spreken elkaar via de mail of Skype, groetjes aan Nadine. Groetjes pa & Ma X

Linda veel plezier op de receptie van Bouterse.

Loes

Hi there,
Na een reis van wel 3 weken per boot door het indrukwekkende en ruige Friesland met manlief en de 3 lieve mannetjes ;0) was ik toch weer blij van het geklots af te zijn, vaste grond. We hebben het heerlijk gehad en voor ons doen goed weer!!! Heb met terugwerkende kracht jullie verhalen gelezen..... en tja dan hebben we Friesland..... Blijf genieten, plezier maken en vooral schrijven. Dikke kus Loes