vanAtotZIE.reismee.nl

Luxor & Hurghada, Egypte

Na een voorspoedige treinreis kwamen we aan in Luxor, waar we meteen opgepikt werden door de mensen van ons hotel. In het hotel kregen we thee en werd ons verteld wat er te zien is in Luxor. Na een goede nachtrust zijn we met een tour meegegaan naar de Valley of the Kings aan de westbank van de Nijl.

We hadden er heel veel van verwacht en het maakte al onze verwachtingen waar. Wat is het toch indrukwekkend dat er 4000 jaar geleden een bevolking leefde die al deze prachtige kunstwerken hebben gemaakt (en dat met pure mankracht!). Het is een surrëel bezoek en we genoten ten volle van de hierogliefen en tekeningen in de tombes. Geweldig hoe intact de kleuren nog zijn.
Na de tombes van de koninginnen en koningen van die tijd bezochten we de balsemingstempel van Hatshepsut. Aan deze tempel is 15 jaar gewerkt, om het voor maar 70 dagen (de tijd die het kost om te mummifiseren) in gebruik te nemen.
Het was een mooie en indrukwekkende dag.

De volgende ochtend bezochten we op eigen houtje de Karnaktempel op de oostbank van de Nijl. Ook hier keken onze ogen uit. Deze tempel staat in het land van de levenden en is een plek waar veel farao's aan gewerkt hebben in de verschillende regeerperiodes. De tempel toont het dagelijks leven van de regeerder van die tijd en hier vereerden ze hun goden. Er is nog veel over van dit gigantische complex en de restauraties zijn mooi gedaan, zodat het geheel erg indrukwekkend is.

Na ons bezoek zijn we met een rijtuig terug gereden naar Luxor centrum. Even een hapje gegeten en naar Joey's baard laten bijwerken. We hebben nog een waterpijp gekocht en wat rondgewandeld. Tot het tijd was om met de onze ouders te skypen en onze spullen in te pakken.

De volgende morgen vertrokken we vroeg met een taxi naar het busstation aan de rand van de stad. Daar aangekomen kwam onze chauffeur erachter dat de bus naar Hurghada gecanceld was doordat er te weinig passagiers waren, fijn! Een nieuw plan rolde naar voren en een half uur later zaten we met z'n tweetjes in een van de microbussen. Onze chauffeur scheurde met een gemiddelde snelheid van 120 over de asvaltweg en uit ons raam genoten we van het uitzicht op helemaal niets behalve heel veel zand en rotsen, gekkenhuis!

Hurghada is bij aankomst duidelijk de meest toeristischgerichte stad die we ooit tegengekomen zijn. Alles is er nieuw en groot. Van de oorspronkelijke cultuur van het land zie je hier weinig en alles is gemaakt voor het gemak van de rijke toerist. Maar dat is allemaal niet erg.. Want Harry en Marijke zijn onderweg! Om 1 uur checken wij in bij het resort en krijgen een van de ruimste kamers met het mooiste uitzicht aangewezen. Top! Deze kamer schuiven wij door naar de oudertjes die om 8 uur die avond zouden landen. We genoten voor die tijd nog even van de lunch, het zwembad en verkenden de omgeving alvast even, tot het tijd was om de taxi te pakken.

Op het vliegveld was Nienke natuurlijk in alle staten. We moesten buiten blijven wachten van de bewaking, maar omdat Nienk zo spastisch heen en weer aan het lopen was, mochten we toen de eerste mensen van de bagageband kwamen lopen, bij de uitgang staan. Achter een paal stonden we heel stiekem te gluren, tot we ze eindelijk de deur door zagen komen. Jeeeeeej! Wat fijn om elkaar weer vast te kunnen houden!

Dit was het begin van een heerlijke week relaxen en genieten van de luxe in ons resort in Hurghada. We hadden een topritme waarbij we vooral veel genoten van de zon en elkaars aanwezigheid. ´s Morgens, ´s middags en ´s avonds stond er een heerlijk buffet voor ons klaar. En elke dag begaven we ons trouw naar het strand en/of zwembad. Aan het privé strand was het vollop genieten van de heerlijke Egyptische zon. En al was het water voor sommigen nog een beetje te koud, de helder blauwe zee gaf ons een prachtig uitzicht.

Op woensdagavond trakteerde Joey ons op een avondje uit. Het was een diner in een draaiend restaurant, met aan één stuk door life entertainment. Er kwam een dansgroepje langs, gevolgd door een schaarsgeklede buikdanseres die Joey op het podium trok (hilarisch!), daarna een rondjes draaiende man met een grote rok (ja, een grote ROK) en de avond kwam ten einde onder het genot van de warme klanken van een Egyptische zanger (waarbij Harry en Marijke het niet konden laten even een dansje te wagen). Een mooie, memorabele avond.

De dag daarop zijn Nienke en Harry er op eigen houtje op uitgetrokken om Luxor te zien. Nienke die er al geweest was, wilde haar vader graag al het moois van de oost- en westbank laten zien. Het was een speciaal bezoek waarin Harry zijn ogen uitkeek en als een kind genoot van alles wat hij al zo lang vanaf een afstand had bewonderd.

De dag daarna stond er nog een uitje op de agenda. Met zijn vieren hadden we een boot/snorkel/vistochtje geboekt. 's Morgen stonden we fris en fruitig onze flippers in ontvangst te nemen. De trip was leuk. De zon en het mooie blauwe water maakten het uitzicht fantastisch. Door de sterke wind die de hele dag waaide was het uit het water komen wel een beetje heel koud, maar dat kon de pret niet drukken.

De laatste dag hebben we nog een paar uurtjes van de luxe genoten. En toen was het helaas tijd om afscheid te nemen van elkaar. Joey en Nienke gingen per bus terug naar Cairo, waar de volgende nacht de vlucht naar Istanbul zou vertrekken. Harry en Marijke stapten diezelfde avond nog op het vliegtuig naar Nederland.

Bij deze willen we H&M nogmaals bedanken voor de fantastische week!

David

Wat moet het fijn zijn geweest elkaar weer te zien! Mooi dat jullie deze prachtige reis op deze manier (bijna) afsluiten. Nienke, tot vrijdag (!!), Joey tot heel snel daarna!